slachtsdeel met het bijschriftwaarover gepraat wordt", maar vóór deze plaat tot algemene verontwaardiging kon leiden, had een radicaal feministische groep al die plakkaten met strepen bruine verf onzichtbaar gemaakt. „Gebeurt dat in Haarlem riep de cabaretier Fons Janssen ongelovig uit, toen hij zich ter voorbereiding van een optreden in de Stadsschouwburg over het gebeuren in de stad kwam oriënteren. Begin volgend jaar brengt het kunstenaarscollectief verslag uit tijdens een tentoonstelling in de Vleeshal en een discussieavond in de Toneelschuur. De positie van de kunstenaar in de gemeenschap was herhaal delijk in discussie in het verslagjaar 1979. Kunstenaars werden betrokken bij de stadsvernieuwing. Haarlem kende - voor zover valt na te gaan als eerste stad in Nederland - het instituut van wijkkunstenaar De wijkkunstenaar werkt nauw samen met de projectgroep om speciaal de vormgevingsaspectenbij de stadsvernieuwing te begeleiden. Hij of zij bemoeit zich met de kleuren vorm van bestra ting, praat mee over de beplanting, de inrichting van speelplaat sen en ook bij het bepalen van de kleuraccenten, geeft ook aan waar een beeldhouwer aan het werk moet. Het instituut bestond al enige jaren in een experimentele vorm, maar kreeg in 1979 zijn afronding tot een formele inpassing in de projectorganisatie. Boos waren de Haarlemse kunstenaars, toen de jurydie over de gemeenteaankopen moest adviseren, vond dat de kwaliteit en de vernieuwingstendenzen in het aangeboden werk zo beperkt waren, dat ze maar tot 12.000,- aankochten, terwijl er f 40.000,- beschikbaar was. Uit protest haalde een aantal kun stenaars hun werk terug uit de Vishal en de Vleeshal waar al het ingezonden werk was tentoongesteld. Dat gebeurde vlak voor het eind van het jaar. B. en W. beloofden dat in januari een nieuwe jurering zou plaatsvinden met een nieuwe opdracht: aankoop tot f 40.000,- totaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1979 | | pagina 200