beelden uit dit imposante geheel behoren tot de hoogte punten uit de geschiedenis van de naoorlogse verzets- monumenten. In de oorlogsjaren had Mari Andriessen trouwens ook zelf zijn sporen verdiend. In zijn huis vergaderde een verzets groep waar onder anderen Hannie Schaft en Truus Over stegen bij hoorden. In zijn atelier stond een levensgroot gipsmodel van een madonnabeeld, dat hij in opdracht maakte voor een Brabants kapucijnenklooster. Het beeld kwam maar niet af en geen wonder ook, want het diende als wapenarsenaal voor die verzetsgroep. In de holle buik van het beeld zaten hun geweren en stenguns verborgen. Geen Duitser die bij huiszoeking op het idee zou komen te onder zoeken wat de Heilige Maagd daar in haar schild voerde. Zij was inderdaad de „Onverwinbre Krijgsheldin", zoals zij in een van de ouderwetse Marialiedjes genoemd wordt. Het huis lag bijzonder gunstig op een strategische plek, het stak een eind naar voren, zodat je de Wagenweg kon afkij ken of de kust veilig was. Bovendien was het vlak naast het bos achter het Huis met de Beelden. Als er onraad was konden de leden van de groep achterom door het bos verdwijnen. Eén keer, bij een onverwachte huiszoeking in oktober 1944, heeft het leven van Mari Andriessen zelfs aan een zijden draad gehangen, maar de SS'er had goddank niets gemerkt en niets gevonden. In het boekje van Ton Kors over Hannie Schaft heeft Mari Andriessen zelf over die inval het een en ander verteld (pag. 90 e.v.). Het Mariabeeld werd na de oorlog voltooid en bij de kapucij nen afgeleverd. Toen was zij weer de ,,Regina Pacis", de Koningin des Vredes. Een nationaal monument van geheel andere aard is zijn standbeeld van Lely, de ontwerper en pionier van de Zuiderzeewerken. Dit is een symbool van de eeuwige con stante in de Hollandse historie: de strijd tegen het water. Zoals Marsman het al zei in zijn beroemde gedicht aan Holland: en in alle gewesten wordt de stem van het water met zijn eeuwige rampen gevreesd en gehoord." Aan het begin van de Afsluitdijk, in die geweldige ruimte, staat Lely op zijn voetstuk, turend naar de horizon, zijn bronzen jas wapperend in de zeewind. Dit is niet Holland op zijn smalst, maar Holland op zijn best, zowel in de man die er staat afgebeeld als in de man die

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1979 | | pagina 206