abstract als de wiskunde zelf. Maar wie de prachtige
houtskooltekeningen van Bijvoet kent, beseft dat het hem
vóór alles ging om de poëzie van de lichtval over abstracte
vlakken, dof of glanzend, gesloten of open.
Samen met de ,,poète-architect" Pierre Chareau maakte
Bijvoet tussen 1926 en 1935 in Parijs vele avant-garde-
interieurs. Voortkomend uit Jugendstil en Art-Déco verwerpt
Chareau het I'Art pour I'Art en eist van elke vorm, maar ook
van kleur of materiaal ,,que ga veut dire quelque chose".
Door materialen op ongewone wijze toe te passen vallen de
bekende associaties weg en ervaart men veel directer de
werking ervan. Wereldberoemd wordt het Maison de Verre,
een dokterswoning aan de Rue St. Guillaume. Zijn leven
lang spreekt Bijvoet met bewondering over het vernuft en de
toewijding waarmee al die ongewone en nieuwe details
door de Franse artisans werden uitgevoerd.
Vanuit Parijs voltooit hij tussen 1935 en 1937 na het overlij
den van Duiker diens plannen voor het bekende Grand
Hotel Gooiland. Hij maakt de interieurs ervan en ontwerpt
ook het later toegevoegde Grand Théatre. Terzelfder tijd
werkt hij in Parijs met de architecten Beaudoin en Lods aan
grote woningbouwprojecten. Het massale van deze
bouwopgaven vraagt bijzondere aandacht voor het „plan
masse" - de zinvolle compositie van bouwlichamen, op
nieuw ,,que ga veut dire quelque chose".
De samenwerking na zijn terugkeer in 1946 naar Nederland
met Holt berust op een groeiend wederzijds respect voor
eikaars kunnen: de sterke, onconventionele creativiteit van
Bijvoet en het all-round vakmanschap van Holt. Deze
laatste neemt de beslommeringen van de dagelijkse bu
reau-arbeid op zich en ook de rompslomp van de in ons land
steeds toenemende vergaderwoede. Bijvoet kan zich ge
heel wijden aan zijn ontwerpen: aanvankelijk veel woning
bouw, later de mooie opdrachten voor nieuwe theaters in
Tilburg, Nijmegen, Heerlen en Tiel en tenslotte de vereren
de opdracht van de gemeente Amsterdam voor een mu
ziektheater.
In Haarlem en omstreken bouwt hij prachtige landhuizen
waarvan het huis voor dr. Naessens (Zwarteweg 1a,
Aerdenhout) het meest bekend is geworden. Hij maakt de
Stadsbibliotheek bij het Doelengebouw en, achtenzeventig
jaar oud maar met jeugdig elan, het verpleeghuis „Zuider
hout" aan de Beelslaan.
Uit de vele publikaties bij zijn overlijden zou het kunnen
lijken of alleen de werken van vóór de oorlog belangrijk zijn.
Toch mogen de rijpe werken van na de oorlog zeker worden
gezien als de synthese van vele invloeden uit de bewogen