het heet daar een Rombouts. Er zijn architectonische ver schillen in de gevels van Beelt en van Rombouts, maar deze kunnen op rekening van verschillende herinnerings beelden gesteld worden. Men schilderde immers niet ter plaatse. Feitelijke wijzigingen in de gevel vonden tussen 1633 en 1670 niet plaats. Men moet ook bedenken dat wij niet weten wanneer de hier beschreven doeken werden geschilderd. Het kostuum der voorgrondsfiguren geeft wel een aanwij zing, maar met de datering van Swillens ben ik het niet eens, ik dateer dit vroeger. Een Stadhuis van Haarlem van Gerrit Berckheyde is gesigneerd en gedateerd 1671 (afb. 4). Hierop ziet men het andere profiel van het kostuum na 1660. Duidelijk ziet men bijvoorbeeld dat de hoed lager is geworden, veelal voorzien van een struisveer. Ik houd het er dus voor dat de beide taferelen van Rom bouts dezelfde feestelijkheid voorstellen als de drie stadhui zen van Beelt, en wel: afkondiging te Haarlem van de Vrede van Munster in 1648. Zeker waren er telkens Haarlemmers, die deze voorstelling wilden bezitten en haar op doek of paneel bij Beelt of Rombouts bestelden. 10 Afb. 4 Gerrit Berckheyde, Het stadhuis van Haarlem. Paneel, 33 x 42 cm, gesig neerd en gedateerd 1671. Frans Halsmuseum, Haar lem.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1980 | | pagina 12