den: Hannie Schaft maakte deel uit van een communistische verzetsgroep en in de periode van de 'Koude Oorlog' waren de tegenstellingen zo groot, dat er geen nationale steun te verkrijgen was voor een dergelijk eerbetoon. Dat lag nu, in 1980, anders. Het gemeentebestuur was van me ning, dat Hannie Schaft zeker in Haarlem een gedenkteken ver diende. Twee kunstenaars werden uitgenodigd een ontwerp in te zenden. De gemeentelijke commissie Toegepaste Monumentale Kunst, samengesteld uit kunstenaars en artistieke specialisten uit ge meentelijke kring, was eenstemmig in het oordeel over het ont werp van de Amsterdamse beeldhouwer Joop van Rijs. Dat ver diende een plaats te krijgen in Haarlem. Het was een beklemmende kooiconstructie, die de onderdrukking en onvrijheid symboliseerde waartegen het verzet in Nederland zich had gekeerd. Maar tegelijk, zo lichtte de kunstenaar toe, was het een teken van het nog bestaand onrecht en de onderdrukking in grote delen van de wereld op dit moment. Het zou daarmee ook een waarschuwing zijn voor de mensen van nu. Binnen het College van Burgemeester en Wethouders riep het ontwerp de nodige bedenkingen op. De artistieke kwaliteiten kwa men niet in discussie. In dat opzicht conformeerden de leden zich aan het advies van de deskundigen in de TMK-commissie. Maar de beklemming die van het ontwerp uitging, was zo groot dat in die eerste discussie al werd gevreesd dat nabestaanden en overle venden uit het verzet en de concentratiekampen toch wel erg emotioneel geraakt konden worden. Besloten werd het advies te vragen van de raadscommissie van Algemene Zaken (waarin de Brand verwoestte het wijk centrum in de Harmenjans- wijk. De bewoners vonden dat het herstel te lang uit bleef. Uit protest blokkeer den zij met een woonboot het Spaarne. 200 HS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1980 | | pagina 202