5 9 juli 1924-17 juli 1980 Het overlijden, deze afgelopen zomer, van Ernst Alexander Bunge zal voor de velen die hem gekend hebben en niet wisten dat zich in het voorgaande jaar een slopende ziekte bij hem had geopenbaard, een grote schok hebben bete kend. Te meer daar van deze veelzijdige kunstenaar af scheid moest worden genomen op een moment dat ge woonlijk iemand van die leeftijd (56 jaar) geacht wordt nog min of meer in de kracht van zijn leven te zijn. Sas Bunge - vele jaren als muziekrecensent aan het Haar lems Dagblad verbonden en destijds actief lid van de toen malige sociëteit Teisterbant - vervulde lange tijd een cen trale rol in het culturele leven van Kennemerland. Het con certpubliek van Haarlem was zeer vertrouwd met de gaven van Bunge. Hij trad veelvuldig op als pianosolist met het Noordhollands Philharmonisch Orkest, en zijn recitals in het Frans Halsmuseum werden evenals die van de door hem in de Tuinzaal van het Haarlems Concertgebouw gegeven serie B(unge), zeer druk bezocht. Wanneer we terugkijken op zijn leven, blijkt Sas Bunge de muziek altijd in een breder kader te hebben willen plaatsen; composities tegen de historische achtergrond van hun ont staanstijd, in hun verband met andere kunsten, in hun rela tie tot de literatuur, of eigenlijk beter gezegd, geïntegreerd in het leven als totaliteit. Een instelling waar zijn journalistie ke vruchten van getuigden en waarvan bepaalde gedach ten ook in de vele en waardevolle door hem verzorgde radioprogramma's over Mozart, Scarlatti, Debussy, Gott- schalk, Charles Burneye.a. breed uitgewerkt werden. Muziekrecitals en dergelijke moesten zijns inziens vooral niet te plechtig zijn en wat hem betrof, iets badinerends, liefst iets theaterachtigs hebben. Bunges activiteiten als samensteller en brenger van programma's samen met de poppenspeler Jan Nelissen, de 'kijk'-concerten in het Am sterdamse Shaffy Theater en naderhand met zijn, in sa menwerking met het vocaal dubbelkwartet Quod Libet ge brachte, Philharmonische Tierlyra, en ten slotte ook de muziekuitvoeringen in combinatie met de Haarlemse to neelgroep Perspekt, hebben zijn ideeën daaromtrent met veel succes in de praktijk uitgedragen. Hoewel Sas Bunge - ondanks het, tijdens zijn Parijse stu dies door Marguérite Long aangevuurde enthousiasme voor het impressionisme - als concertpianist voornamelijk uitging van de romantici en hij in het bijzonder met zijn vertolkingen van werken van Chopin en Liszt waardering oogstte, was er in zijn in 1946 (na het verwerven van de prijs van uitnemendheid als leerling van George van Renesse aan het Amsterdams Conservatorium) gestarte carrière al 230 SasBunge

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1980 | | pagina 232