De aanpak van dit hofje zal in belangrijke mate model
staan voor de overige hofjes.
Het hofje van Oirschot heeft eveneens een (gedeeltelij
ke) herstelbeurt ondergaan; vier woningen van dit hofje
ondergingen een renovatiebeurt en cascoherstel.
Dit laatste gebeurde tevens bij het hofje van Heythuizen,
waarvoor inmiddels een totaal herstelplan min of meer
3. is voorbereid en als schetsontwerp bij de Rijksdienst
t- voor de Monumentenzorg te Zeist is ingediend,
n Tot slot is het poortje van het hofje 'In den groenen
i- Tuyn' aan de Lange Veerstraat, dat de laatste jaren in
n een nogal verkommerde toestand was komen te verke-
i- ren, volledig hersteld,
i-
p Restauraties In de loop van het jaar werd de eigenaar van dit monu-
Bakenessergracht 63 ment verblijd met de uitkering van een subsidiebedrag
>- voor herstelwerkzaamheden, die al in 1979 aan de ach-
'I tergevel waren uitgevoerd. Inmiddels is wederom een
n nieuw herstelplan ingediend voor de zeer fraaie dak
kapellen. Lopende op de Bakenessergracht zal men
n echter vergeefs hiernaar uitkijken, daar zij deel uitma-
ij ken van het achttiende-eeuwse achterhuis, gelegen in
het midden van het bouwblok. Dit - ogenschijnlijk -
onbelangrijke onderdeel van het pand vormde tot 1852
de pastorie van de R.K. kerk der Statie van St. Bernardus
I in den Hoek, in de wandeling 'den Hoek' genaamd, die
in dat jaar ten behoeve van sloop geveild werd en plaats
I heeft moeten maken voor een aantal woningen. Rond
1870 wordt het pand bewoond door de dames De Geus.
De oorsprong van de genoemde (schuil-) kerk ligt in de
zeventiende eeuw toen hier op heimelijke wijze gekerkt
moest worden en rond deze kerk een aantal 'geestelijke
maagden' in afzonderlijke huisjes woonden.
Via de zogenaamde 'krollen' (achtergangen die tussen
de percelen van de Bakenessergracht en 't Krom waren
aangelegd en waarvan nog enkele resten over zijn ge
bleven) waren zij in staat ongezien deze bijeenkomsten
te bezoeken.
De stichter van deze Statie in het begin van de zeven
tiende eeuw is Cornelis Arnoldi, die afkomstig was uit
Amsterdam en in 1613 overleed in Haarlem.
Van het interieur van de kerk is bekend dat er drie
altaren zijn geweest. Boven elk altaar hing een groot
schilderij met als onderwerp de geboorte, het lijden en
de hemelvaart van Christus.
101