Dr. P. Biesboer Nieuwe aanwinsten oude kunst van het Frans Halsmuseum in 1982 Vier Heiligen Frans Jansz. van Haarlem (actief 1506- ca. 1535?) of Jan Joesten van Hillekom (actief 1509- ca. 1540?) Paneel 124 x 138 cm. Herkomst: London 1842, Christie's; Comtesse de la Béraudière; particuliere collectie Parijs Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhardfonds, ir. F.E.J. Enschedé Stichting, J.C. Ruigrok Stichting. Voor het eerst sinds 1950 heeft het Frans Halsmuseum een middeleeuws schilderij aan kunnen kopen. Het schilderij is afkomstig van een particulier te Parijs, die het 40 jaar geleden had verworven als School van Avig non. Bij identificatie van de heiligen door Réau bleek dat het schilderij onmogelijk in Avignon had kunnen ontstaan (1). Voorgesteld zijn Hl. Bonifacius, Hl. Gregorius, Hl. Adal- bertus en Hl. Jeroen van Noordwijk. Op grond van deze wetenschap twijfelde men er niet aan of dit schilderij moest vooreen Hollandse kerk besteld zijn. Het schilde rij werd op de tentoonstelling Middeleeuwse Kunst der Noordelijke Nederlanden tentoongesteld als mogelijk door Frans Jansz. van Haerlem, op grond van gegevens die Dom J. Hof had gevonden in de kasboeken van de abdij van Egmond (2). Daarin komen twee betalingen voor aan Frans Jansz. in 1525 en 1527 voor het martela- renaltaar. Het schilderij bestaat uit twee delen, die aan elkaar zijn gezet. Bonifacius en Jeroen van Noordwijk waren beide de martelaarsdood gestorven. Later werd door Bruijn de mogelijkheid geopperd dat ons schilderij door Jan Joesten van Hillegom geschil derd zou kunnen zijn voor het 'Patronenaltaar' van de abdij van Egmond (3). Adalbertus en Jeroen van Noord wijk waren de belangrijkste beschermheiligen van de abdij van Egmond wier relieken daar werden bewaard en speciale verering genoten. Bruijn noemt twee andere panelen met vrouwelijke heiligen Hl. Gertrudis, Hl. Scholastica, Hl. Walburgis en Hl. Kunegondis. Op grond van gelijke stilistische kenmerken en dezelfde afmetin gen (elk paneel 124 x 70cm) uitte Bruijn het vermoeden dat deze panelen van dezelfde hand kunnen zijn en voor hetzelfde 'Patronenaltaar' van de abdij van Egmond kunnen zijn gemaakt. Deze schilderijen bevinden zich nu in Brussel in het museum voor Schone Kunsten. Helaas is noch van Frans Jansz. noch van Jan Joesten van Hillegom enig werk bekend om voor de eerste of tweede theorie te kunnen kiezen. Beide schilders zijn alleen uit documenten bekend. Frans Jansz. 'van Her- lam' wordt 1506, 1512, 1516 te Antwerpen vermeld; in 1523, 1524, 1526-27 ontving hij betalingen voor werk geleverd aan de abdij van Egmond; in 1542 leeft hij niet 140

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1982 | | pagina 142