Jaren later zou Cremers' opvolger De Gou ook uit een voorstelling weglopen en bovendien nog uit een con cert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest als protest tegen het weglaten van het Wilhelmus uit het programma van het Stichtingsraadconcert. Toen Centrum later het eigen theater Bellevue in Am sterdam kreeg en op kleine zaalprodukties overging, was Peter tot zijn spijt aangewezen op repertoiretoneel en vrije produkties. De kleine zaal-produkties gingen naar de inmiddels opgerichte Toneelschuur. Ook ten aanzien van het beleid in het concertgebouw werd door Peter een andere weg ingeslagen. Bij de verbouwing in 1976 stelde hij voor, dat het gebouw een echt muziekcentrum zou worden. De stoelen in de ver nieuwde zaal werden vastgezet; bals, sport, exposities en examens moesten daardoor elders onderdak zoe ken, weer onder veel protesten. In de aanbouw van het tuinhuis kreeg het orkest zijn eigen kantine, kleed kamers voor solisten en dirigentenkamer. En zoals in de schouwburg Centrum, werd hier het N.Ph.O. het huis gezelschap. De grootste verdienste wellicht van Peter Lohr voor het Haarlemse culturele leven zijn de vele initiatieven, die hij ontplooide op het gebied van cabaret en muziek. Zijn stelregel was: het aanbod bepaalt de vraag en niet om gekeerd. Jong talent kon op zijn steun rekenen. Nieuwe, nog onbekende talenten kregen hier hun kans. Zowel Herman van Veen, als Freek en Bram en Robert Long beleefden er hun eerste grote zaalprodukties en met een fijne neus voor en veel kennis van muziek bracht hij ook in het concertgebouw opmerkelijke eigen series en voorstellingen. De koffieconcerten op zondagmorgen tijdens de autoloze zondagen in 1973 zijn aan zijn initia tief te danken; ze zijn daarna overal ingeburgerd. Ten slotte had Lohr ook landelijke betekenis. Vele jaren was hij niet alleen voorzitter van de Vereniging van Schouwburgdirecteuren, maar ook van het Nationale Ballet; op het ministerie had hij goede relaties. Op 28 april 1983, reeds lang ongeneeslijkziek, vierde hij zijn verjaardag te midden van zeer vele toegewijde vrienden. Kort tevoren was zijn door Aad Veldhoen ge schilderde portret, dat in de schouwburg een plaats vond, aangeboden. Met een opmerkelijke hang aan het leven heeft hij tot de laatste dagen belangstelling ge houden voor wat zich op het gebied van de kunst af-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1983 | | pagina 190