weel, zijde, laken en saay (gekeperde wollen stof), in vele kleuren: bruin, lila, grijs, karmozijn, groen, rood, paars, blauw en zwart, geborduurd met 'Couleuren of Goud', gebloemd, gestreept of changeant. De vesten, juist in deze jaren zo sterk aan verandering onderhevig, vertoonden dezelfde bonte verscheidenheid. Voor de liefhebber(ster) nog enige stoffen: moiré, tricot, sarg(i)e, kalamink en wit Marseille. Ook de broeken waren soms van borduurwerk voorzien. De staartpruik maakte de haarbeurs (perruque a bour se) noodzakelijk. Pruikebollen en poederkleden, zelfs een pruikemakersbol, komen op de lijsten voor. De ouderwetse driekante steek met en zonder pluim, ste- vels (hoge ruiterlaarzen), maar ook een valse buik. Gar de-uniform naast Pierrotpak. De lijst met dameskleding is aanzienlijk korter. Hoogst waarschijnlijk droegen de dames liever eigen toneel- kleding. In bijzondere gevallen, wanneer een Griekse mantel, Vestaalse maagdenkleedjes, nonnenhemden, boerinnenkleding of een gebloemde Sak (japon 18e eeuw) werd voorgeschreven, sprak men de voorraad van het gezelschap aan of werd gehuurd van het be roepstoneel. Uit de nagelaten correspondentie van de toneelsocië teit blijkt de goede verstandhouding, die er bestond tussen Leerzaam Vermaak - in het bijzonder Jan van Walré - en de spelers en bestuurders van het beroeps toneel. Meerdere malen verkreeg Van Walré kostuum adviezen en leende of huurde hij kostuums van de be roepsgezelschappen. Een bedankbrief aan de commis sarissen van de Koninklijke Schouwburg te Amsterdam voor het gebruik van kostuums en attributen uit het magazijn en de briefwisseling met de acteur-magazijn- meester Van Vreedenbergh bevestigen de goede be trekkingen. Een klein meningsverschil met de actrice en toneeldirectrice mevrouw Kraijesteijn - het gevolg van een ongelukje metéén van de gehuurde kledingstukken en het berekende stoploon -, besproken in een brief in 1809 die per jaagschuit werd verzonden, werd blijkbaar zonder moeilijkheden opgelost, want kort na dit voorval toonde zij dezelfde bereidwilligheid, wanneer haar hulp werd gevraagd. De door haar gezonden kostuum schetsjes werden gemaakt door haar zoon Willem van Dinsen Jr. Hiervan zijn o.a. bewaard gebleven de kos tuumtekeningen voor het toneelstuk 'Even om even' van Duval Pineux. Ook de vermaarde acteur Ward Bingley gaf adviezen aan Van Walré. Het archief bezit 77

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1983 | | pagina 79