rijke rol. Bij de ballotage van aspirant-leden beslisten de vrouwelijke leden. Eén stem tegen was genoeg om een lidmaatschap te weigeren. Bezwaren van de dames tegen een bepaald toneelstuk, zoals bij de Molière-be werking 'Tielebout', wogen zwaar en deden het gezel schap van de opvoering afzien. 'Anthonius Hambroek, of de belegering van Formosa' van Jan Nomsz werd in 1791 op de planken gebracht. De auteur was gedurende zijn leven enige malen in op spraak gekomen door het plegen van plagiaat (7). In 1794 werd door Leerzaam Vermaak een blijspel opge voerd van Dumaniant in een vertaling/bewerking van de orkestmeester van de Amsterdamse Schouwburg Bar- tholomeus Ruloffs en getiteld 'Tot Middennacht of List tegen List'. Een niet onvermakelijk niemandalletje over een weddenschap tussen een markies en oude baron met als inzet het bekoorlijke nichtje van de laatstge noemde. Daarvoor moet de markies het zwaar bewaakte huis van de baron binnendringen en in een tête-a-tête het meisje voor zich weten te winnen, daarmee een scheepskapitein uitschakelend, aan wie het meisje door de baron was toegezegd (8). Het huis van de baron is gelegen bij een kade in Marseil le en wordt behalve door de baron bewaakt door een oude soldaat, spottend Nngambe (vert. Vlug ter been) genoemd, een sluwe huisknecht, een oude dove portier en door een oude gouvernante. Het kamermeisje, ook in huis aanwezig, is bevriend met de knecht van de mar- 80 Decorontwerp 'Haven gezicht' vermoedelijk bestemd voor opvoering 'List tegen list'.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1983 | | pagina 82