Ex voto's
Daarnaast was er door J.F. Nuijens een prent van Onze
Lieve Vrouw van Haarlem gemaakt. Hoewel kapelaan
Van Kersbergen meende dat dit goed als devotieprentje
zou kunnen dienen, is het nooit zo ver gekomen. On
danks alle pogingen van Van Kersbergen is de verering
niet tot een erg grote omvang gekomen. Evenmin had
kapelaan A.W.J. Lühn in de jaren twintig daarmee veel
succes. Nergens kan men in het parochiememoriaal
ook maar één aantekening vinden waaruit een toename
van de devotie zou kunnen blijken. Wel zorgde Lühn
ervoor dat de kapel in 1923 werd gemoderniseerd: een
nieuwe beschildering en betere kerkbanken'28'.
Dat de devotie tegen het einde van de 19e eeuw sterker
begon te worden, blijkt ook uit de ex voto's, de dank-
gaven, die door vereerders aan het Mariabeeld werden
geschonken. Het beeld was geheel omhangen met ro
zenkransen, kettingen, juwelen, gouden sieraden en
zilverwerk. Verder waren moeder en kind getooid met
scepters en kronen. Het waren geschenken van gelovi
gen die meenden een gunst of een 'wonder' via deze
Maria te hebben verkregen of die hiermee juist iets
dergelijks trachtten te bewerkstelligen. De grote zilve
ren halve maan - het bekende Mariasymbool, ontleend
aan de Apocalyps'29' - die toen nog aan de voeten van
Maria stond, is naar men zegt geheel gemaakt uit omge
smolten oudere ex voto's. Misschien uit de oude dank
geschenken, zoals Ferrieri die in 1843 in zijn oprich
tingsoorkonde noemde.
33
Ex voto s,
aan Onze Lieve Vrouw
van Haarlem geschonken,
19e/begin 20e eeuw.
Foto P.J. Margry.