bewegings-onscherpte van de groep genodigden op de
voorgrond. Al eerder, bij de geschiedenis van de kaloty-
pie, werd opgemerkt, dat retoucheren bij deze techniek
in veel gevallen een gegeven was. Ook op onze foto is dit
ruimschoots het geval, hoewel dit op de afbeelding bij dit
artikel nauwelijks is waar te nemen. Genoemd kunnen
worden: de figuur van Koster, het dak van de St. Bavo
rond de spits van de traptoren en de wapperende vlaggen
rond het standbeeld, uit de top van de St. Bavo en Bake-
nesserkerk en uit de gebouwen aan de Riviervismarkt, die
alle met potlood zijn ingevuld.
Van de feestelijkheden op de Grote Markt is een drietal
lithografieën bekend. De overeenkomst tussen één van
deze litho's (afb. 3) en onze kalotypie is van dien aard,
dat aangenomen kan worden dat onze foto als voorbeeld
heeft gediend voor de litho. De stand van de tribunes op
de foto wijkt echter in detail af. Verondersteld mag wor
den dat Pruter een tweede opname ter plekke gemaakt
zal hebben, waarbij de camera iets naar links zal zijn ge
zwenkt. P. Blommers wordt als drukker-uitgever onder
de prent vermeld, maar de naam van de lithograaf is, in
tegenstelling tot beide andere litho's, niet vermeld.
Aangezien de stylistische overeenkomsten met de andere
litho's kenmerkend zijn is het waarschijnlijk dat deze li
tho eveneens getekend zal zijn door de toenmaals beken
de tekenaar-lithograaf C.C.A. Last, die de twee andere
litho's voor zijn rekening had genomen en die ook in
i860 de Haagse litho's naar foto's van Hille zou maken.
Het historisch belang van Bezien wij onze kalotypie vanuit historisch perspectief
deM kalotypie dan kan de conclusie luiden, da. wij h.er te maken heb-
deze kalotypie ma de oudst gedateerde toto uit de Haarlemse histo-
rie. Dat deze tevens gekoppeld kan worden aan een be
langrijke Haarlemse gebeurtenis, waarvan wij tot dusver
slechts de beschikking hadden over afbeeldingen in steen
druk uit de tweede hand, geeft aan deze foto nog een ex
tra belang.
In de Nederlandse fotohistorie uit de jaren voor 1856 zijn
geen voorbeelden bekend van historisch-topografische
onderwerpen waarbij fotograaf, datum en jaartal bekend
zijn. Bij onze kalotypie kan zelfs het juiste tijdstip aan
het verhaal worden toegevoegd. Immers, de klok van de
St. Bavo wijst 13 uur 40 aan als tijdstip, waarop Claus
en/of Maria Pruter de lensdop van de kamera nam om
deze typisch i9de-eeuwse manifestatie op de Grote
Markt vast te leggen.
46