fcr Wfo bevrijden, want zijn echt zestiende-eeuwse fraaie helle baard, zijn helm, kuras en wapenrok moeten zo goed mogelijk uitkomen! Alleen wie geen gezicht heeft, de sol daat beneden, het blinde lot om het maar zo te zeggen, ontbindt niet zorgvuldig, maar snijdt ruwweg door - of is wat daar gebeurt een toespeling op Achiors aanstaande circumcisie? Het is natuurlijk een goed kenmerk van het Maniërisme zelf om voor velerlei uitleg vatbaar te zijn!2) Dan gaat het over een brug - geen ordinaire houten op haalbrug, maar een fashionable stenen boogbrug met twee stroompijlers in de vorm van obelisken - één van de punten van vergelijking met de in hetzelfde jaar ontstane prent van Jeruzalem alias Den Haag, waar de Hofvijver met twee obelisken is getooid - over de brug door een op vallend poortgebouw de stad in naar het marktplein voor het stadhuis.3' Hier zien we het Haarlems stadhuis van 1564, gespiegeld, zoals vaak in gravures, en in een bijbels jasje. Indien het echter wordt uitvergroot en gekeerd (afb. 2), krijgen we een redelijk gelijkende afbeelding van het stadhuis - af gezien van de toren - zoals het er omstreeks 1564 uitzag. Die toren lijkt maar vagelijk op de stadhuistoren die om streeks T465 was opgetrokken en waarvan Galle en Heemskerck zelf een beter beeld geven op hun stadspro fiel, dat Haarlem voorstelt ten tijde van het beleg (1573)- Neen, deze toren heeft bijna hetzelfde type als de toren van de Jacobskerk op de Haagse prent, het is een geïdea liseerde toren. Maar van de rest kloppen de hoofdzaken aardig, en daar- 67 Afb. 2 Detail van afbeelding ihet stad huis van Bethulië, gespiegeld en vergroot. ia i - f-v.' j 1 i' -»<«* i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1985 | | pagina 69