als Saenredam ze maakte van de bouwkundige toestand. De grote vierschaar bijvoorbeeld rust op een galerij met vier bogen. In werkelijkheid waren dat er drie, Heems- kerck heeft misschien het aantal palen van het schavot er vóór als uitgangspunt genomen, terwijl het schavot zelf hem minder goed uitkwam, wellicht al door de kleine schaal. Hoofdzaken dus. En dan blijft er nog één intrige rend bouwwerk over op de voorstelling. De grote toren met stadspoort. Het heeft zin nu weer een 100 jaar terug te gaan en nog eens het paneeltje toegeschreven aan de Meester van Bel laert te bekijken (afb. 3), dat tegenwoordig als bruikleen van mr. Frederiks in het Museum Boymans-Van Beunin gen hangt. Mr. Schreden heeft in Oud-Holland van 1930 het voorname gebouw op de achtergrond van dit paneel als het Haarlemse stadhuis geïdentificeerd.6' 69 Afb. 3 'Meester van Bellaert', Christus voor Pilatus. Paneel. (Museum Boymans-Van Beuningen, Rot terdam)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1985 | | pagina 71