als Saenredam ze maakte van de bouwkundige toestand.
De grote vierschaar bijvoorbeeld rust op een galerij met
vier bogen. In werkelijkheid waren dat er drie, Heems-
kerck heeft misschien het aantal palen van het schavot er
vóór als uitgangspunt genomen, terwijl het schavot zelf
hem minder goed uitkwam, wellicht al door de kleine
schaal. Hoofdzaken dus. En dan blijft er nog één intrige
rend bouwwerk over op de voorstelling. De grote toren
met stadspoort.
Het heeft zin nu weer een 100 jaar terug te gaan en nog
eens het paneeltje toegeschreven aan de Meester van Bel
laert te bekijken (afb. 3), dat tegenwoordig als bruikleen
van mr. Frederiks in het Museum Boymans-Van Beunin
gen hangt. Mr. Schreden heeft in Oud-Holland van 1930
het voorname gebouw op de achtergrond van dit paneel
als het Haarlemse stadhuis geïdentificeerd.6'
69
Afb. 3
'Meester van Bellaert', Christus
voor Pilatus. Paneel. (Museum
Boymans-Van Beuningen, Rot
terdam)