joke spaans Toverij in Haarlem In Haarlem is nooit een heks verbrand. Dit feit maakt Haarlem echter niet bij voorbaat oninteressant voor wie geïnteresseerd is in toverij en hekserij. Recent on derzoek richt zich steeds minder op de heksenproces sen en de daarbij gebruikte juridische procedures, en besteedt daarentegen meer aandacht aan de maat schappelijke context van hekserij en toverij en aan de volkscultuur en het volksgeloof die de achtergrond vor men voor de betichtingen van toverij. Deze accentver schuiving is het gevolg van veranderde inzichten over de rol van de verschillende bij een dergelijk proces be trokken partijen. Behalve de rechters en hun ideeën over heksen blijkt ook de omgeving van de aangeklaagde een belangrijke factor te zijn in het ontstaan van een proces. Doorgaans gingen de rechters en hun theorieën pas een rol spelen wanneer uit de bevolking beschuldigingen geuit wer den tegen bepaalde personen. Deze beschuldigingen kwamen voort uit angst-, haat-, of schuldgevoelens, waarvoor verschillende verklaringen geopperd zijn. Om slechts enkele te noemen: aan bepaalde personen werd macht ten kwade toegeschreven op grond van overblijfselen van voorchristelijke religieuze voorstel lingen; veranderende sociaal-economische verhoudin gen veroorzaakten spanningen binnen een gemeen schap die afgereageerd werden via betichtingen van toverij en heksenprocessen; tijdens het proces van staatsvorming dat in de 16de en 17de eeuw in grote delen van Europa optrad werd sociale en religieuze de- viantie onderdrukt door middel van heksenprocessen.1) Deze benaderingen hebben gemeen dat ze de heksen processen niet behandelen als sensationele aberraties, maar beschrijven als begrijpelijke onderdelen van de Europese cultuur in de 16de en 17de eeuw. Ze leveren tevens een belangrijke bijdrage aan de mentaliteitsge schiedenis van deze periode, omdat ze aantonen hoe heksenprocessen het resultaat waren van een wissel- 8

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1986 | | pagina 10