Pagina hiernaast: De beschadigde beeldengroep werd aan het Rijk in ei- Spaarne 17, de 'nieuwe' gendom overgedragen, dat voor de restauratie alsook i986engr°eP UJ 6nS etpaatsen' voor een nieuwe opstelling elders in Nederland zorg zal dragen. In ruil daarvoor krijgt Haarlem de kosten vergoed die aan het vervaardigen van replica's zijn ver bonden. De beeldhouwer Jan van Ipenburg uit Schoon hoven werd het toevertrouwd het werk van Bronner in kunststof voort te zetten. Daarmee is overigens een bedrag van circa 90.000,gemoeid. Op 24 augustus 1986 werd het Hildebrand-mo- nument-dit keer in kopie-onthuld door wethouder Ab van Schooten die daarbij de opmerking plaatste de beeldengroep heeft weer vaste voet in de Hout, alleen Hildebrand nog niet, erop doelend dat de voeten bij de kopie van het beeld van Hildebrand ontbreken. Nu-73 jaar na het initiatief tot het oprichten van een Hildebrand-monument-heeft Haarlem een kopie van een nationaal vermaard monument in ruil waarvoor ze het origineel heeft afgestaan. Er is echter een troost. Dankzij de toegepaste kunststof is het Hildebrand-mo nument vandaal- en weerbestendig, ook tijdens de win termaanden. Een andere beeldengroep ontkwam er evenmin aan ge kopieerd te moeten worden. De aanleiding daartoe werd in dit geval alleen gevormd door de weersomstan digheden en de tand des tijds, zodat er van een normaal slijtageproces sprake was. Het betreft de houten beel dengroep ter plaatse van de attiek van het voormalige Hodshon-huis, Spaarne 17, waar de Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen sinds 1841 geves tigd is. Dit voormalige woonhuis werd in 1794 voor Cornelia Catharina Hodshon gebouwd naar ontwerp van Abra ham van der Hart. De ontwerptekening uit dat jaar toont de beeldengroep bestaande uit een centrale staande figuur, Minerva, geflankeerd door twee zitten de vrouwenfiguren die de muziek en de bouwkunst symboliseren. Een van deze beelden is al in het verle den om niet bekende redenen verdwenen. De andere verloor niet lang geleden een arm, hetgeen aanleiding vormde de beelden aan een nader onderzoek te onder werpen. Daarbij bleek al gauw dat ze in zo'n slechte staat verkeerden dat handhaven op die plaats niet lan ger meer verantwoord was. In 1981 werden de beelden, na bijna 200 jaar trouwe dienst, van hun plaats ge hesen en ter reparatie afgevoerd naar het atelier van de beeldhouwer H.P.L. Hoeffnagel in Heusden. Het huis Hodshon 208

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1986 | | pagina 210