Een dergelijke verglaasde architectuur, die het gebouw bijna doorschijnend maakt en zowel de ruimtelijkheid van het interieur bevordert als die van het bouwwerk als geheel, stond bij functionalisten hoog in het vaandel geschreven. Dit geldt evenzeer voor de rechtlijnige op bouw en eenvoudig gemetselde muren, die zijn uitge voerd zonder decoratieve steenverbanden, maar met betonnen dakoverstekken ter accentuering. Greiner pas te hiermee kenmerken toe van de mondiale nieuwzake- lijke architectuur, de zogenaamde International Style. Kritiek van Van Loghem De vermaarde Haarlemse architect J.B. van Loghem (1881-1940) is de eerste geweest, overigens op verzoek van zijn Amsterdamse collega Greiner, die de verbouw de Huishoudschool van een kritisch commentaar heeft voorzien. Over het algemeen was dit positief, hoewel hij enkele kanttekeningen plaatste. Wat in dit nieuwe werk van Greiner opvalt, schrijft Van Loghem in het Bouwkundig Weekblad Architectura 1935), is een zich orienteeren in nieuw-zakelijke richting. Hij is echter nog niet vrijgekomen van zijn romantischen aard Waar de kracht van de noodzakelijkheid niet gedicteerd werdliet hij zich gaan, ontstonden details, die niet vrij van kunstnijverheid zijn. Dit geldt zoowel binnen als buiten Met andere woorden: Greiner heeft aan het gebouw elementen toegevoegd, niet om hun praktische nut, maar vanwege zijn persoonlijke sentiment. In de ogen van Van Loghem, die zich in zijn publikaties en zeker zijn kritieken als een principieel functionalist laat ken nen, was dit volstrekt afkeurenswaardig. Een nadere studie van de nieuwbouw leert ons waar Van Loghem op doelt. Het zijn inderdaad juist de details die de artistieke her komst van de ontwerper verraden. Karakteristiek voor de Amsterdamse School zijn bijvoorbeeld de uitkragen- de raamkozijnen van de symmetrisch geplaatste uitbou wen aan de Voorhelmstraat. Andere kenmerken die men eerder aantreft bij de strakke variant wan de Amster damse School dan bij het Nieuwe Bouwen, zijn de over wegend horizontale indeling van alle ramen in fijn gepro fileerde sponningen, de elkaar doorsnijdende, al dan niet afgeronde, muurdelen en tenslotte de manier waarop de gevels boven de derde bouwlaag worden beëindigd, namelijk door een betonnen rand ongeveer anderhalve meter onder het dak, als de rand van een hoed. Interessant is het belangrijkste punt van kritiek van Van 127

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1989 | | pagina 129