Simon Koster 13 juni 1900- 29 december 1989 Een leven lang in dienst van de journalistiek en de kunst. Ik geloof niet dat de volgorde in het geval van Simon Koster van essentieel belang is. Feit blijft: hij kon geen van beide missen. Simon Koster, toneelcriticus, film maker, atueur, overleed op 29 december T989 in een ziekenhuis in Dieren. Hij was toen 89 jaar, een leeftijd die generaties overbrugt. Langer dan een halve eeuw heeft Simon Koster de ont wikkelingen van theater en film op de voet gevolgd. Koster was van 1956 tot juni 1965 hoofdredacteur van Haarlems Dagblad en kopbladen. Hij combineerde die functie met die van toneelcriticus. Na zijn pensionering bleef hij nog tot 1972 voor deze krant over toneel schrij ven. Simon Koster werkte al in 1934 als theatercorrespondent in Berlijn voor de Nieuwe Rotterdamse Courant. Berlijn gold in die jaren als het walhalla van de kunst. Kurt Weill componeerde er zijn baanbrekende muziek bij Brechts Dreigroschenoper, Erwin Piscator was er de grote toneelverniewer en het Deutsches Theater van Max Reinhardt en de Volksbühne trokken volle zalen. Later schreef Koster ook voor de Groene Amsterdam mer, de nrc en het anp. Behalve zijn krante-artikelen en kritieken schreef Koster een stapel doorwrochte boeken over film en toneel. Al in 1931 verscheen zijn Zakboek over de Duitse filmkunst. Latere titels onder andere: Van Schavot tot Schouwburg (1969), dat over de historie van het Haarlemse toneelleven gaat, en De Legenden van Sarah Bernhardt (1974) waarin hij een opmerkelijk licht werpt op deze miraculeuze Franse actrice. Een prachtig standaardwerk is ook De Bouwmeesters, uit 1973, waarin Koster de levendige geschiedenis beschrijft van de zeldzaam begaafde acteursfamilie Rosenveldt- Bouwmeester. In 1979 verscheen-Simon Koster was toen al 79 jaar-zijn geschiedenis over het Gelderse to neel: Komedie in Gelderland. Koster was Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en erelid van het PEN-centrum Nederland. Hij behoorde ook tot de oprichters van het Nederlands Genootschap van hoofdredacteuren, van welk college hij de eerste vijfjaar ook voorzitter was. Geen wonder dat de toneelminnaar Koster journalist werd, want zijn gedreven nieuwsgierigheid ging gepaard met een voortdurende drang er iets over op te schrijven. Dat 'iets' nam al gauw de vorm aan van gedegen artike len en boeken. Het toneel kende hij letterlijk van binnen en van buiten. Hij werd door Eduard Verkade op het spoor gezet. Zijn bewondering voor deze legendarische 225

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1989 | | pagina 227