ter poorte in, onder den triomfboogh door, met den
bermhartigen Samaritaen, die den gewonden en halfnaec-
ten mensch geleide, terwijl dees, op zijn paert leggende,
vast klippertande en schier doot van koude was 74) (zie ill.
5). Het was dan ook al eind oktober. Deze barmhartige
Samaritaan is overigens weer een bij uitstek christelijk
symbool.
De tocht eindigde tenslotte op de Grote Markt, waar de
volgende dagen ook nog vele refereinen en zinnespelen
zouden worden opgevoerd, onder grote publieke belang
stelling.
De trekking
In het volgende voorjaar, een half jaar na het landjuweel,
was alles gereed voor de trekking. Fokker beschrijft het
principe van de trekking van een loterij als die in Haar
lem als volgt: Bij de trekking worden twee bussen ge
bezigd, waarvan de eene de nommers der uitgegeven
loten, de andere de prijs- en nietbriefjes bevat, terwijl
tegen ieder uit de eerstbedoelde bus getrokken nummer,
een briefje uit de andere wordt getrokken 75). In het
Haarlemse geval gebruikte men geen bussen maar
manden 7Ó), maar verder was de procedure dezelfde.
Deze omslachtige manier van trekken hield in dat er
5- De negentienjarige Vondel
als vaandrig van de Amsterdam
se rederijkerskamer 't Wit La
vendel, in de intrede van het
Landjuweel te Haarlem, 1606.
(Uit: Heyns, Const-thoonende
juweel (Zwolle 1607), plaat on
genummerd).
22