onze regio. Zijn kwaliteiten als musicus, pedagoog en organisator, in combinatie met zijn warm-menselijke ei genschappen, kwamen op verbluffende wijze ten goede aan de groei en bloei van het internationaal opererende Haarlems Jeugd Orkest. Samen met zijn levensgezellin Lieneke Broekens, dirigent André Kaart en een groot aantal trouwe vrijwilligers, ontstond een resultaat dat zijns gelijke op dat gebied niet kent. Zwaanswijks werkzaamheden als schrijver over muziek waren eveneens van educatieve waarde. 'Ontdekt" door zijn oudere collega Jos de Klerk, richtte hij zich in diens lijn op een stijlvolle manier tot een breed publiek - door technische verhandelingen tot een noodzakelijk minimum te beperken. Hij meende dat een recensie allereerst een 'muziekmededeling' dient te zijn: 'Een negatieve beoordeling mag nooit afschrikken, dan kan niemand er iets mee aan. Je stelt jezelf niet op als rechter, je deelt slechts een muziekbelevenis mee...' Opbouwend en stimulerend waren Zwaanswijks kritie ken. Er lag een liefdevolle instelling aan ten grondslag, waarbij overigens - en eigenlijk als logische consequen tie - niet werd geschroomd krachtig stelling te nemen wanneer essentiële principes van de toonkunst tijdens een uitvoering in het gedrang kwamen. De persoonlijke waardering voor een bepaalde composi tie of muzikale richting zag hij overigens, met veel gevoel voor relativiteit, los van de muzikale vakkennis. Zijn - bij zijn afscheid als recensent door hem geformuleerde - uitgangspunt was: 'Om muziek te kunnen waarderen, hoefje er geen verstand van te hebben. Als ik een vogel hoor zingen, begrijp ik er niets van, maar het is prachtig. JOHAN VAN KEMPEN Fotoverantwoording N. Andriessen-Koot: foto United Photos de Boer, Haarlem K. Bolt: foto United Photos de Boer, Haarlem 231

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1990 | | pagina 233