TYPÜCRAPHIA HARLEM! PRIMVM INVENTA
ook een verband tussen de lauwerkrans en de naam van
de belangrijkste culturele held van Haarlem, Laurens
Coster. En omdat Coster de boekdrukkunst zou hebben
uitgevonden toen hij uit eikeschors in de Haarlemmer
hout een aantal letters sneed, zouden ook de guirlandes
van eikeblad met hem te maken kunnen hebben 53). De
bijdrage van Scriverius, de Laure-Kranzwordt door
twee gravures opgeluisterd; op beide prenten zien we
een werkplaats met een drukpers en een bosgezicht aan
de muur (met de kaarsrechte bomen die Ampzing al in
1616 in zijn Lof van Haarlem had gejubeld) - wellicht
om te benadrukken dat de techniek van Coster in het
bos haar oorsprong had gevonden (afb. 5).
Ampzings werk was opgedragen aan de regenten van
Haarlem en de titelplaat weerspiegelt de opvattingen
van dit college. Ofschoon het motto Vicit Vim Virtus
aanvankelijk in militaire zin was gebruikt en op tegen
standers uit een ander kamp sloeg, gebruikte het stads
bestuur het in de jaren van de wederopbouw, tussen
ntturtt
Ct*m*t pMttm iim£r tantum vtx- fcrttttór anna,
2rtfiWw -Quantum üna reddunt prma 'iïatmm. dia vcddp
K JLddthd aitfuuigermania tantis' setup.
JiaUandw ctepnt .Tntuta pc regit ejnut*. J>. Strpvenmt
P. Saenredam en J. van de
Velde, Typographia, uit P.
Scriverius, Laure-Kranz voor
Laurens Coster, ets, 1628.
24