TYPÜCRAPHIA HARLEM! PRIMVM INVENTA ook een verband tussen de lauwerkrans en de naam van de belangrijkste culturele held van Haarlem, Laurens Coster. En omdat Coster de boekdrukkunst zou hebben uitgevonden toen hij uit eikeschors in de Haarlemmer hout een aantal letters sneed, zouden ook de guirlandes van eikeblad met hem te maken kunnen hebben 53). De bijdrage van Scriverius, de Laure-Kranzwordt door twee gravures opgeluisterd; op beide prenten zien we een werkplaats met een drukpers en een bosgezicht aan de muur (met de kaarsrechte bomen die Ampzing al in 1616 in zijn Lof van Haarlem had gejubeld) - wellicht om te benadrukken dat de techniek van Coster in het bos haar oorsprong had gevonden (afb. 5). Ampzings werk was opgedragen aan de regenten van Haarlem en de titelplaat weerspiegelt de opvattingen van dit college. Ofschoon het motto Vicit Vim Virtus aanvankelijk in militaire zin was gebruikt en op tegen standers uit een ander kamp sloeg, gebruikte het stads bestuur het in de jaren van de wederopbouw, tussen ntturtt Ct*m*t pMttm iim£r tantum vtx- fcrttttór anna, 2rtfiWw -Quantum üna reddunt prma 'iïatmm. dia vcddp K JLddthd aitfuuigermania tantis' setup. JiaUandw ctepnt .Tntuta pc regit ejnut*. J>. Strpvenmt P. Saenredam en J. van de Velde, Typographia, uit P. Scriverius, Laure-Kranz voor Laurens Coster, ets, 1628. 24

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1990 | | pagina 26