Exc.tot vercieringe van den earners derselver 8y)Het
'schilderij met de vele kunstige foefjes' betreft de Bruiloft
van Peleus en Thetisook wel bekend als de Twistappel
vanwege het oordeel van Paris, op de achtergrond. Al
met al zijn het vier enorme stukken die in twee paren
uiteen vallen; elk van beide paren bestaat uit één com
positie met veel figuren en één met twee grote figuren.
Een monnik en een begijn (afb. 8) vormt de pendant van
de Kindermoord (afb. 9), terwijl Adam en Eva (afb. 10)
met de appel de pendant vormt van de Bruiloft van
Peleus en Thetis Twistappel(afb. ti) 88).
Dat zij gevieren voor een serie kunnen doorgaan, ligt
aan de keuze van de onderwerpen: één uit het Oude en
één uit het Nieuwe Testament, één uit de klassieke
mythologie en één uit het eigen maatschappelijke bestel.
Gezamenlijk lijken zij bovendien te verkondigen dat het
wangedrag van één enkel persoon iemand met een
gezagspositie - in het algemeen de bron kan zijn voor
het lijden van velen. Ovidius laat het Oordeel van Paris
achterwege in zijn vertelling over de Bruiloft van Peleus
en Thetis, maar Van Mander combineert ze in Boek 11
van zijn Wtlegghingh op den Metamorphoses uit 1604 ,V))-
35
C. Cornelisz, Kindermoord.
1591, olieverf op doek, 270 x
255 cm, Mauritshuis, in bruik
leen bij Frans Halsmuseum,
Haarlem.