in combinatie van het kerkelijke met het wereldlijke, die er- spreekt uit de rol van Themis als zij zowel goden als ;de mensen aanmaant, zou het overwegend orthodox-cal- sen vinistische stadsbestuur aangesproken kunnen hebben: iid- het stadhuis als centraal gezag voor Stad en Kerk. De het nadruk die termen als 'temerare', schenden, en 'themis', >ok de wet, juist hier in Haarlem kregen verraadt een latente ;rd gevoeligheid ten aanzien van geweld en wet - een gevoe- in ligheid die nauw verbonden was met het stadhuis waar ide een burgemeester en een vroedschapslid, nog pas een □m eeuw geleden, op gewelddadige wijze de dood hadden als gevonden. te De inscriptie op het stadhuis met het jaartal 1630 is het niet de enige verwijzing naar de tegenstelling tussen ur. bandeloosheid en bestuurlijke idealen. Het karakter van we de stad manifesteerde zich ook in de versiering van de in- balustrade aan het balkon boven de hoofdingang: in de al beide wapens (de kale boom en het zwaard, het kruis len en de sterren) en in het devies Vicit Vim Virtus. Immers, de in deze drie emblemen waren de geschiedenis, de mid- sn, delen van bestaan en de belangrijkste kwaliteiten van Er Haarlem vervat. nd Gelijksoortige ideeën waren in de jaren twintig van de on zeventiende eeuw op een imponerende manier tot uit drukking gebracht in de eerste grote opdracht die het stadsbestuur met betrekking tot de uitbreiding van het stadhuis had verstrekt. Al in 1616 waren er - blijkens de burgemeestersresoluties - verschillende ontwerpen voor een nieuwe stadsgevangenis gemaakt II2); pas in 1620 echter, na een nieuwe reeks van onlusten en een door Prins Maurits verordonneerde wijziging van het stadsbestuur en de top van de militie "3), nam men het besluit dat de nieuwe gevangenis moest worden gebouwd met seeckere andere heerlijcke cameren daerboven II4). Deze kamers op de eerste verdieping, drie in getal, bestonden uit een zaal van indrukwekkende afmetingen voor de vroedschap, en twee kleinere kantoren voor de administratieve en boekhoudkundige werkzaamheden, /an Een vroedschapskamer boven op een gevangenis vol lor overtreders van de wet - plastischer laat Vicit Vim Virtus ;n- zich niet vertolken! De strikte scheiding van de twee als afdelingen getuigt van een sterk ontwikkeld gevoel voor lar decorum: via een sobere rustieke poort aan de linkerkant bij van het gebouw brachten de cipiers de verdachten naar an hun cel terwijl de bestuursvertrekken officieel alleen id- toegankelijk waren via de nieuwe ingang aan de Grote De Markt, de 'deugdzame' kant van het stadhuis. 43

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1990 | | pagina 45