IJ
1
t f f
TC 1 C
Haarlem, stadhuis, nieuwe Een nadere uitwerking van het Vicit Vim Virtus-thema
vroedschapskamer 1620-30, op- vinden we in het interieur van de nieuwe vroedschaps
stand en plattegrond van Don kamer (aft Mgt haar stenen CQnsol haar tapis.
serieen en zwaar gebeeldhouwde schouwen maakt zij
een vorstelijke indruk. Verhelderende informatie biedt
dit interieur echter met name in de details. De consoles
bijvoorbeeld bestaan uit voluten met leeuwekoppen en
-klauwen met het wapen van Haarlem, een zwaard met
daarboven een Maltezer kruis en vier sterren. In de vorm
van kolven en gevesten rijzen achter de wapenschilden
vuurwapens op. Het stadswapen, symbool van oude
rechten en privileges, krijgt ondersteuning van een mo
dern soort wapen waarmee de tirannie van de onrecht
vaardige machthebber, de Spaanse koning, is verdreven.
Zo herinneren de consoles aan de meest recente over
winning van de deugd op het geweld maar ook, doordat
zij het middeleeuwse stadswapen voeren, aan de eerste,
die in Egypte II5).
De overwinning in Egypte komt veel uitvoeriger aan
bod in het uit 1630 daterende wandtapijt, dat een hele
wand in beslag neemt (afb. 13) IIfi). De voorstelling
betreft de verovering van Damiate door de Haarlem
mers. Ontwerper was de zeeschilder Claes van Wierin-
gen, die een honorarium van 300 gulden ontving. De
uitvoering was in handen van Joseph Thienpont; hij
verdiende het destijds enorme en voor het gewicht van
44
1 wandtapijt, wapenvermeerdering
(patriarch schenkt kruis)
2. satyrs op schoorsteenmantel
3. leeuwen op schoorsteenmantel
4. wandtapijt, verovering van Oamiate
5. schilderij, wapenvermeerdering
(keizer schenkt zwaard)
6. zintuigen en deugden op
Haarlemse scheper
vroedschapskamer
overzicht van het stadhuiscomplex
»t de locatie van de kamers op de eerste verdieping
schaal in meters
schaal in meters
plattegrond van vroedschapskami
Johnson (1988).