vrouwen; stuk voor stuk zijn zij in het bezit van een attribuut dat kenmerkend is voor een van de vijf zinnen (het gezicht, het gevoel, het gehoor, de reuk en de smaak). Rechts, in het licht van het raam, zien we nog twee vrouwen; de vrouw met de slang en de haan is Vigilantia en de vrouw met de weegschaal en het zwaard is Justitia. De vijf zinnen waken over de toepassing van burgerlijk recht en krijgstucht. Dat de zintuigen in deze context als positieve invloeden gezien moeten worden kan opgemaakt worden uit een vergelijking met de stads rechten van Deventer die zowel in 1450 als i486 beschrij ven hoe de schepenen in geval van onduidelijkheid in het geschreven recht moeten handelen volgens den besten redenen ende nae oeren vijff synnen naer gelegenheit der saeken I23). Tot in onderdelen vertoont de verfraaiing van de vroedschapskamer een opmerkelijke samenhang. In de hoogte, op de stenen voluten tegen het plafond, symboliseren de wapenschilden de rechten en privileges van de burgerij die sinds het gewapende treffen met Spanje, nog niet zo lang geleden, hernieuwd en gewaar borgd zijn. Op een lager niveau richt de aandacht zich op de overgang van de bandeloze en wellustige samenleving van de saters naar het functioneren van alle zintuigen in een geciviliseerde maatschappij waar het toezicht in handen is van wettig gezag. De 'goeden' en 'kwaden' op beide schouwen schikken zich naar de 'goeden' en 'kwaden' op de tapisserie: de saters en de ongelovigen van Damiate aan de ene kant, de symbolen van het wettige gezag en de schepen van de Haarlemmers aan de andere kant. De op de slag om Damiate gebaseerde kunstwerken, zowel de beide wandtapijten als het schilderij, bejubelen de eeuwenoude, historische deugden van de Haarlemse 48 Allegorie van de vijf zintuigen en van goed bestuur, 1622, hou ten ombouw, Haarlem, stad huis, B W-kamer.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1990 | | pagina 50