meestal orthodox calvinistisch; daarom golden in par ticuliere huizen waarschijnlijk ook dezelfde maatstaven als bij de overheid, wanneer te eniger tijd de Haarlemse gebondenheid alle andere verwantschappen overstemt. Neem bijvoorbeeld het uit 1633 daterende en nu in Richmond, Virginia hangende schilderij van J.M. Mo- lenaer(afb. 19) I3fi). Onmiskenbaar vertonen de contras terende thema's een verwantschap met die op de schou wen in de vroedschapskamer. Aan de rechterkant op het fraaie terras poseert een elegant gezelschap - een toonbeeld van ordelijkheid en gematigdheid. Het stren ge patroon van de tegels benadrukt deze ordelijkheid, maar allesbehalve ordelijk zijn de vechtende boeren links op de achtergrond. De hoge, natuurlijke bomen contras teren met de gesnoeide en door een vaas bekroonde haag en het boerenhutje, links, is een armzalige tegen hanger van de imposante architectonische constructie aan de rechterkant. Van de uitzonderlijke combinatie van aap en kat is slechts één eerder voorbeeld bekend en wel bij Cornelisz, in een door de stad voor het Prinsenhof bestelde Adam en Eva I37). Ook in dit opzicht bestaat er dus een overeenkomst tussen het Musiceerende gezel schap op een terras en een door de overheid besteld kunstwerk. Op een ander werk van Molenaer, een fa milieportret, figureert - heel ongebruikelijk in een huise lijke omgeving - een Justitia die veel gelijkenis vertoont J. Matham, Brouwerij en bui tenhuis van burgemeester Ja cob Claesz van Loo, 1627, pen tekening op paneel, Haarlem, Frans Halsmuseum. 5i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1990 | | pagina 53