de van overheidswege gestimuleerde kunst en literatuur al sinds de zestiende eeuw had gedomineerd, manifes teerde zich in de loop van de zeventiende eeuw ook in de kunst die particulieren voor zichzelf aanschaften. Kunstenaars zowel als kopers, die in de jaren dertig en veertig een grote belangstelling voor dat soort onderwer pen aan de dag legden, bestonden uit mensen met een sterk ontwikkeld normbesef. Hun collectief bewustzijn was gevormd door de aan het stadsbestuur opgedragen teksten van schrijvers als Van Mander en Ampzing en door het soort voorstellingen dat de burgemeesters voor hun openbare gebouwen hadden besteld (waaronder ook schutterstukken - vele burgemeesters waren tegelijk ook officier). Maar weinig voorstellingen werden zo re gelmatig door zovelen gezien als het wapenschild met het zwaard en het kruis en weinig teksten waren zo wijd verspreid als het stadsdevies Vicit Vim Virtus. Was de moraal in Haarlem ooit met opzet in de aandacht geplaatst, de scheepvaart en het landschap raakten op de voorgrond, zowel als consequentie van de natuurlijke omgeving als ook als uitvloeisel van de fervente pogingen het verleden in ere te houden. Lokaal economische be langen zijn eveneens van invloed geweest op de vormen taal der plaatselijke schilderkunst De scheepvaartindus trie is al ter sprake gekomen, maar het belang van de linnennijverheid is slechts even aangestipt in verband met het landschap, waar linnenblekerijen geregeld wor den afgebeeld, zoals in Claes Jansz Visschers prenten- serie van landschappen rond Haarlem en later in schil deringen van Ruysdael. Het effect van de linnennijver heid op het Haarlems stilleven is echter nog niet naar voren gebracht. In vergelijking met de keuze van attribu ten in stillevens uit andere steden in Holland of Zeeland, vertonen die in Haarlem opvallend veel linnen en damas ten tafelkleden, waarop de verschillende objecten ten toon gespreid worden. Banketjes van Willem Claesz Heda, Floris van Schooten en Floris van Dijck getuigen hiervan I4°). Zelfs de schutterstukken in Haarlem zijn meer dan elders gearrangeerd om een met een wit kleed gedekte tafel I41). Hoe kwam het dat er voor de overheid en voor particulieren zoveel zeegezichten werden ge maakt door kunstenaars als Vroom en Van Wieringen? Waarom ontstonden juist in Haarlem de bosgezichten van Van de Velde, De Molijn en Ruysdael? Boten kon den geen burger onverschillig laten, dat kwam door het vele water in de omgeving en door de fixatie op het schip van Damiate als een bron van trots en een toonbeeld 53

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1990 | | pagina 55