cxxm/Excudebat/Ioannis Veldius. Iun./Harlemi. Anno. 1623. Zie ook: E. Haverkamp Begemann, Willem Buytewech (Amster dam, 1959), pp. 183-86. 28. J.J. Starter, Friesche Lusthof, beplant met Verscheyden Stick- telijcke Minneliedekens, Gedichten en Boertige Kluchten... (1621, en Utrecht, 1864 ed. J. van Vloten). 29. H.G. Pot, Currus Triumphalis, Delft, Museum Prinsenhof. Cf. H. van Bleyswijck, Beschrijvinge Der Stadt Delft..., (Delft, 1667), p. 127. Ook H.G. Pot, Currus Triumphalis, Haarlem, Frans Halsmuseum. Cf. Gonnet, a.w. (noot 79). Thesauriers rekening, Haarlem, 1620, fol. 66v. vermeldt 450 guldens betaald voor de Currus en 175 gulden voor de lijst. 30. Gonnet, a. w. (noot 79). 31. Haarlem, Frans Halsmuseum. Zie ook C. Ford, 'Haarlem and the rise of Landscape', Dutch Crossing, 31 (1987) pp. 38-9. 32. De hele inscriptie luidt als volgt: Dit is 't Huys en 't Hof van Loo. Het Huys staat op 't Spaarne/In 't beste van de stad, daer onse schepen varen:/De Hof se wel bekend op sijnen naem van Loo,leyt aen de duynen kant by 't Huys te Bredro/Daer is sijn Brouwerij; sijn Arbeyd en sijn Nering,/Daer nehmt hy van den Heer syn Segen en sy terin:/Hier is syn Lust vertreck, hier is syn Speelpriëel./Dit is syn Last, en Lust, dit is syn levens doel. Hst brouwen niet en angst, en een bekommerd woelen?Dit is (voor- waer) genoeg, te mere ken, en te voelen;/Hoe billick is het dan dat hij wat spelens heeft./En dat hij sich te met op 't land ter rust begeeft?/Wat is ook van den woel van 't arme menschen leven/In- dien wy nu en dan ons niet wat wils en geven. IEn breken onse sorg en swaren kommer af!Tot dan men rusten sal by God en in het graf. Het Oog omhoog. 33. Ampzing, a.w. (noot 50), p. 53. Het gedicht verlangt naar de terugkomst van de voormalige grandeur van het Slot Brederode, Ook refereert het naar de 'vanitas' connotaties van de kasteel ruïne en de 'naer het leven' techniek van de landschapsafbeel ding. 34. Ampzing, a.w. (noot 50), p. 53: Gy siet met eenen ook een lange laen met bomen./Eer dat gy hier aen 't huys van Bredero kont komen,/Die tot de Woning leyt van Burgemeester Loo!Hard iegen eenden Duyn en dicht bij Bredero. 35. Hij verschijnt als kolonel in het groepsportret van de officieren van de oude of St. Adriaan's Schutterij uit 1633 door Frans Hals en eveneens in het groepsportret van de St. Joris Schutterij uit 1639 o0^ door Frans Hals (beide in Haarlem, Frans Hals museum); glas-in-loodramen met zijn naam en wapen alsmede die van zijn vrouw Margriete van Akersloot bevinden zich aan de zijkant van het Bredero-raam, dat in 1639 werd gemaakt voor de kerk in Bloemendaal, nu echter in de Gravenzaal. Volgens Screvelius, a.w. (noot 32) (1754) p. 450 ontwierp Johan Bou- chorst ook ramen voor hem: Na deze is gevolgt Johan Boekhorst; die in 't Zalet van de Heer Burgemeester, van Loo, op Glazen aldaer, na 't leven geschildert heeft, de timmeragie, stichtinge en gebouw van den Hertog van Beyeren, die daar mede byvoegt, als Stichter en Fondateur van de Kerk van St. Bavo. 36. J.M. Molenaer, Musicerend gezelschap op een terras, doek, 98x140 cm. Gesigneerd en gedateerd: mlenaer, 1633, Rich mond, Virginia. 37. Zie: J.J. van Thiel, 'Marriage Symbolism in a Musical party by Jan Miense Molenaer', Simiolus, 2 (1967-8) pp. 96-98.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1990 | | pagina 64