Waarschijnlijk zal de serie stadspoorten niet in z n ge heel, maar in afleveringen op de kunstmarkt zijn versche nen. De veelheid van prenten en de daarmee samenhan gende levertijden zullen het aantal intekenaars van een komplete set Haarlems poorten vermoedelijk hebben beperkt. Voor zover bekend is er tot op heden nog geen volledige serie stadspoorten van Pannebakker op de kunstmarkt aangeboden 2°) en aangezien ook losse pren ten hoogst zelden worden gesignaleerd kan men zich afvragen of dit projekt voor onze kunstenaar wel lonend is geweest. Vanuit historisch-topografisch oogpunt is Pannebakkers reeks interessant, niet alleen vanwege het feit dat onze kunstenaar de enige topograaf is geweest die de Haar lemse poorten specifiek als thema heeft gekozen, maar ook omdat wij dank zij Pannebakkers onderneming ons een beeld kunnen vormen van de Haarlemse wallen en poorten aan de vooravond van de definitieve verwij dering uit het stadsbeeld. 73 io. De Raampoort te Haarlem. Grijs gewassen pentekening van J. Panncbakker. Part.bezit. Noten i. P A. Scheen Lexicon Nederlandse kunstenaars1750-1950. 's- Gravenhage 1969. Deel 2, pag. 156. 2. In een album amicorum van de nog te noemen A.M. Penninck Hoofd dat zich sinds 1984 in het Rijksarchief Noord-Holland bevindt zijn twee tekeningen van Jan Pannebakker uit 1812 opge nomen met de opmerking van de eigenaar dat deze kunstenaar afkomstig is van Alkmaar. Familie-archief de Leeuw inv.nrs. 18- 19- 3. B.C. Sliggers maakte mij destijds opmerkzaam op het registre civique uit 1811 waarin het beroep van Jan Pannebakker staat vermeld. 4. G. Carelsen, Akendam en Pictura, Jaarboek Haerlem 1931 (Haar lem 1932), pp. 64-70. Zie ook noot 2.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1990 | | pagina 75