vocht- en temperatuurschommelingen in veel gevallen het
papier hebben aangetast, waardoor de vermoedelijk toch al
beperkte oplage in de loop der jaren aanzienlijk zal zijn
verminderd. Het had er zelfs alle schijn van dat de onderha
vige afdruk het enige nog resterende exemplaar was die de
Coster-manifestatie op de Grote Markt had overleefd.
Onverwachts kwam echter in juni 1993 bij een Haarlems
veilinghuis een soortgelijke foto in precies dezelfde op
maak onder de hamer (afbeelding 4). Deze tweede foto
blijkt ten opzichte van de eerste foto detail- en kwaliteits
verschillen te vertonen. Zo is de tweede foto, te oordelen
naar de stand van het uurwerk van de St. Bavo, één uur later
genomen dan de eerste foto, en wel om 14 uur 42. Eveneens
is op de tweede foto te zien dat het officiële gedeelte achter
de rug is. De genodigden hebben zich reeds in het stadhuis
teruggetrokken, waardoor het afgezette gedeelte het do
mein werd van de vele nieuwsgierigen die Haarlems
nieuwste monumentale aanwinst van dichtbij wilden be
wonderen.
Dat het slenterende publiek zich als schimmen voordoet is
te wijten aan de toenmalige laaggevoelige foto-emulsies
alsmede aan de sombere weersomstandigheden van die
dag, die een belichtingstijd van meerdere seconden vereis
ten, waardoor bewegingsonscherpte niet te vermijden was.
Wat de tweede foto extra interessant maakt, is een met de
pen geschreven annotatie onderaan op het passe-partout:
Bij intekening zijn de exemplaren a 3. verkrijgbaar ge
steld, de intekening staat open tot 14 Aug. a.s. zullende de
zelve alsdan onherroepelijk worden gesloten en de plaat
vernietigd. Mogelijk betreft het hier een door Pruter gean
noteerd intekenexemplaar dat bij een Haarlemse boek- en/
of prenthandel ter inzage heeft gelegen.
De kwaliteit van deze tweede grijs-bruin getinte foto is on
tegenzeggelijk superieur aan die van de eerste, met name
waar het de gelijkmatigheid van de contrasten, de grotere
helderheid en de rijkere toonschakeringen betreft. Ook
hoefde de tweede foto nauwelijks te worden geretoucheerd.
De bijwerkingen bleven beperkt tot de vlaggen uit de top
van de St. Bavokerk en de toren van de Bakenesserkerk op
de achtergrond, terwijl het Costerbeeld louter omwille van
het effect in loodgrijs is overschilderd.
Uit het bovenstaande kan worden afgeleid dat de afdrukken
van de tweede opname voor commerciële verspreiding zul
len zijn aangewend. Naast het genoemde kwaliteitsaspect
vormt de wervende tekst op het passe-partout een aanwij
zing in die richting. Opvallend is ook, dat naar deze foto