vocht- en temperatuurschommelingen in veel gevallen het papier hebben aangetast, waardoor de vermoedelijk toch al beperkte oplage in de loop der jaren aanzienlijk zal zijn verminderd. Het had er zelfs alle schijn van dat de onderha vige afdruk het enige nog resterende exemplaar was die de Coster-manifestatie op de Grote Markt had overleefd. Onverwachts kwam echter in juni 1993 bij een Haarlems veilinghuis een soortgelijke foto in precies dezelfde op maak onder de hamer (afbeelding 4). Deze tweede foto blijkt ten opzichte van de eerste foto detail- en kwaliteits verschillen te vertonen. Zo is de tweede foto, te oordelen naar de stand van het uurwerk van de St. Bavo, één uur later genomen dan de eerste foto, en wel om 14 uur 42. Eveneens is op de tweede foto te zien dat het officiële gedeelte achter de rug is. De genodigden hebben zich reeds in het stadhuis teruggetrokken, waardoor het afgezette gedeelte het do mein werd van de vele nieuwsgierigen die Haarlems nieuwste monumentale aanwinst van dichtbij wilden be wonderen. Dat het slenterende publiek zich als schimmen voordoet is te wijten aan de toenmalige laaggevoelige foto-emulsies alsmede aan de sombere weersomstandigheden van die dag, die een belichtingstijd van meerdere seconden vereis ten, waardoor bewegingsonscherpte niet te vermijden was. Wat de tweede foto extra interessant maakt, is een met de pen geschreven annotatie onderaan op het passe-partout: Bij intekening zijn de exemplaren a 3. verkrijgbaar ge steld, de intekening staat open tot 14 Aug. a.s. zullende de zelve alsdan onherroepelijk worden gesloten en de plaat vernietigd. Mogelijk betreft het hier een door Pruter gean noteerd intekenexemplaar dat bij een Haarlemse boek- en/ of prenthandel ter inzage heeft gelegen. De kwaliteit van deze tweede grijs-bruin getinte foto is on tegenzeggelijk superieur aan die van de eerste, met name waar het de gelijkmatigheid van de contrasten, de grotere helderheid en de rijkere toonschakeringen betreft. Ook hoefde de tweede foto nauwelijks te worden geretoucheerd. De bijwerkingen bleven beperkt tot de vlaggen uit de top van de St. Bavokerk en de toren van de Bakenesserkerk op de achtergrond, terwijl het Costerbeeld louter omwille van het effect in loodgrijs is overschilderd. Uit het bovenstaande kan worden afgeleid dat de afdrukken van de tweede opname voor commerciële verspreiding zul len zijn aangewend. Naast het genoemde kwaliteitsaspect vormt de wervende tekst op het passe-partout een aanwij zing in die richting. Opvallend is ook, dat naar deze foto

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1993 | | pagina 102