kelijke functie als woning weer teruggekregen. De werk zaamheden bestonden hoofdzakelijk uit het weer voor be woning geschikt maken. Het casco was in redelijke staat en het noodzakelijke herstelwerk is verricht. Op het achterter rein is de berging aan de Spaarnwoudcrstraat vervangen door nieuwbouw met een poort. spaarne 16, teylers museum (rijksmonument, restauratie voorgevel) (Bijdrage van Otto Brix) In 1877 schreef Teylers Stichting, ter gelegenheid van haar eerste eeuwfeest, een prijsvraag uit voor de uitbreiding van het museum. Géén van de achttien inzendingen kon in de ogen van Directeuren genade vinden. Wel werd de gevel tekening van de Weense architect Chr. Ulrich voor 500,- aangekocht. Het ontwerp werd echter opgedragen aan J.L. Springer, de zoon van de Amsterdamse stadsarchitect W. Springer. Het cont(r)act met Springer werd verbroken toen bleek dat hij de ontwerpen niet tijdig kon leveren. Daarop reisde de afgevaardigde van Directeuren, L.P. Zocher, alsnog naar Wenen om Ulrich te bewegen zich met het ontwerp te belasten. Binnen vijf dagen schetste hij een twintigtal varianten van de voorgevel die de Stichting bij voorkeur zag uitgevoerd in italiaansche renaissance stijl. Ulrich heeft zich in hoofdzaak en tot in detail geconcen treerd op de voorgevel; voor het eigenlijke architectonische werk tekent de Haarlemse architect A. van der Steur jr. In mei 1878 werden de verbeterde ontwerpen van Ulrich goedgekeurd en werd door hem een gipsmodel van de voorgevel vervaardigd. De aanbesteding van de gevel vond plaats in november 1879 maar viel te duur uit. Directeuren besloten tot een nieuwe inschrijving waarbij gekozen werd voor minder kostbare bouwmaterialen; een keuze die ruim honderd jaar later een diepgaand herstel noodzakelijk zou maken Dat gebeurde in 1889-1993. Bij deze recente restauratie van de voorgevel van Teylers Museum is gebruik gemaakt van ambachtelijke methoden, gecombineerd met technisch geavanceerde impregnatietechnieken. De ingrepen zijn qua textuur en kleur naadloos ingepast in het bestaande, ver weerde gevelbeeld. Voor het ongeoefende oog is de restau ratie dus nauwelijks waarneembaar, maar de consolidatie van dit monument is zowel in constructieve zin als in zijn beeldaspecten voor lange tijd gewaarborgd. Onderstaand volgt een verslag van deze bijzondere restauratiemethode. De gevel is geheel opgetrokken uit natuursteen. De onder-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1993 | | pagina 194