voor de Haarlemse scholieren, voor de ontelbare school
reisjes, die van heinde en ver naar het theater georganiseerd
werden, en de openbare voorstellingen voor kinderen vanaf
vijf jaar op woensdag- en zaterdagmiddag, brachten zij
voor volwassenen literaire poppenspelprogramma's, waar
mee zij zich voorzichtig op het experimentele vlak bewo
gen. Dat waren: de oosterse legende 'De regenvorst en zijn
Bruid', de bewerkte novelle van Godfried Keiler 'Spiegel
de Kat' en het cabaretachtige poppenspel 'Suite voor acht
handen'.
In 1965 zijn ook hun bekende televisieprogramma's bij de
Avro gestart: korte avonturen van Rikkie en Slingertje, op
genomen in het huistheater Merlijn met altijd een kinderpu-
bliek van een Haarlemse school. Zij hebben tussen 1965 en
1972 ongeveer zestig televisie-poppenspelen gemaakt,
waarvan - zoals gebruikelijk bij Merlijn - alleen de ver
haallijn vast stond, terwijl alle dialogen werden geïmprovi
seerd. De verhalen werden gelardeerd met liedjes en Joop
Stokkermans aan de piano.
Duizenden en duizenden kinderen hebben genoten van het
jongetje Rikkie en het aapje Slingertje die in sprookjessfeer
hun avonturen beleefden. Het goede overwon, zonder dat
het kwade echt negatief werd. Van deze zestig voorstellin
gen werden er vier vastgelegd op twee grammofoonplaten.
Een van de doelstellingen van Merlijn was, dat de fantasie
van de kinderen levend gehouden moest worden, dit door
hen aan te spreken in voor kinderen begrijpbare taal. Daar
naast was de visuele wereld van het poppenspel erg belang
rijk, zoals kleur- en lichtsferen en de beweging.
In 1966 en 1968 bracht Merlijn voor de Burgeravonden van
de gemeente Haarlem (een gebeuren, waar 21-jarigen door
het gemeentebestuur werden ontvangen) twee speciale
voorstellingen. De ene was een parodie op de geschiedenis
van Haarlem en de ander een muzikaal mimisch poppen
spel 'Suite voor acht handen', gebaseerd op een al eerder
genoemd spel. Aan beide voorstellingen werkten de Haar
lemse kunstschilder Michel van Overbeeke met zijn toen
malige vrouw Christhilde Kleyn mee, de muzikale verzor
ging en regie waren in handen van Dick Mandersloot. Ook
speelden zij toen in de Waagtaveerne aan het Spaarne.
De wegen van Rien en Maaike hebben zich in 1973 8e_
scheiden en vanaf die tijd is Rien solo gaan werken met
Slingertje in de hoofdrol. Slingertje bleef het dolkomische
aapje, maar ontwikkelde zich ook tot een evenwichtige per
soonlijkheid. Rien bedacht vanaf 1973 nog tien poppen-
avonturen voor het aapje Slingertje, waarvan de eerste viei
239