7- Sint Wulfrannus en koning Radboud; gravure uit de serie 'Les vrais Portraits des premiers Eveques de Pais Bas' door Pieter Soutman en Cornelis de Visscher, 1650. (Catharijneconvent Utrecht) de Haarlemse reeks van 1650 juist Dompatroon Bavo met buitengewone levendigheid en rijkdom van detail is weer gegeven. Deze gravure moet op niemand minder dan Rembrandt in druk hebben gemaakt. Sinds 1971 wordt namelijk op goede gronden geopperd dat Rembrandts 'Ridder met Valk' in het Götenborgs Konstmuseum uit ca. 1661 Bavo voorstelt. 25) De iconografische overeenkomst van dit schilderij met de prent is frappant, zij het dat Rembrandt op de achtergrond een paard met dienaar toevoegt. Met name geldt dat een detail als het op beide voorstellingen door de ridder gedra gen hangkruis. Op de gravure van 1632 is echter nog slechts sprake van een kruisvormige afsluiting van Bavo's mantel. Rembrandt-onderzoek voert zo op vele wegen; soms leidt een zijpad via Haarlem zelfs naar Rome! De uit beelding van de Nederlandse heiligen gedurende de eerste 48 Witllranuj Aails-ltilTdl<y lolS«uiaVraiirliryclt; Lor ilaiH.Geeft Wit in VnrOftiiil om WriTgoLfcliea Cotungli RacLocïui lot 1).,-.. Ik-1 rkrlllanlom tc rajrn. Jurk tc TerjreftVort gewrrt .lm jo.Maerl. :m

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1993 | | pagina 48