rondom versierd met een lambrizering van veelkleurige te gels waarop de oranje-appel, een gekroonde w, de leeuw en de posthoorn voorkwamen. Allemaal attributen van konink lijke tante post. Centraal in deze wachtzaal stond een grote tafel met daaraan bevestigde banken. Er waren loketten voor de pakketpost, postzegelverkoop, aangetekende brieven en poste restante, spaarbank en postwissels. Er was een apart loket voor de telegraaf. Volgens de krant maakte de wacht zaal een prettige indruk door de hoeveelheid licht en de kleurenrijkheid. Naast de zaal waar de pakketpost werd af gehandeld was de bestellerskamer, waar 24 personen aan eene kloeke tafel hunne bestellingen kunnen inschieten, ge zeten op draaibare krukjes, die zij onder de tafel kunnen draaien zoo ze niet behoeven te worden gebruikt. De vloer van dit vertrek was van asphalt voorzien. In de gang was ruimte voor 40 bestellers die daar hun jassen konden ophan gen en een plank daarboven waar zij hun lantaarns konden neerzetten. De binnenplaats was toegankelijk via een poort in de Nobelstraat en was zo ruim dat de postkarren in en uit konden rijden. Ter hoogte van de verdieping was de woning van de directeur. Deze was via een afzonderlijke ingang aan de Nobelstraat bereikbaar. Het hele gebouw was voorzien van gasgloeilicht en centrale verwarming. Tijdens de eerste dagen van openstelling waren twee agenten van politie bij de ingang geposteerd omdat een grote toevloed van nieuws gierigen werd verwacht. Dat viel achteraf mee. Het nieuwe gebouw had veel bekijks maar overvol werd het niet. Kritiek was er ook. Zo schreef het Haarlems Dagblad twee dagen later dat het loket voor de postwissels niet te vinden was omdat een goede bewegwijzering ontbrak. De tafel in het midden die voor het publiek was bestemd, was maar voor de helft te benutten. Deze bevond zich namelijk precies in een tochtstroom die veroorzaakt werd door de ingangs deuren, zodat wie aan die tafel een lange brief zou schrijven er beter aan deed om zijn testament op te maken. 23) Veel commotie wekte ook de brievenbus. In de voorgevel was namelijk een natuurstenen, gebeeldhouwde brievenbus aan gebracht voorstellende twee zittende leeuwen met wijd opengesperde muilen, één voor brieven de ander voor druk werken. Niet alleen de vormgeving, maar ook de wijdte van de openingen vormden stof voor discussie. De krant wijdde de nodige aandacht aan deze kwestie maar ook de particulier liet zich niet onbetuigd. Zo schreef S. Skrun jr. de dag na de opening dat niettegenstaande de nieuwe bus uitmunt door een weergaloos artistieke uitvoering, ja, als een meesterstuk van boetseerkunst kan worden betracht, het ten eenenmale

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1994 | | pagina 118