kunstenaar heette, was genoemd naar een vorstin: de dich tende koningin van Roemenië, Carmen Sylva (1843-1916). Vogel was haar persoonlijke 'Kammerrezitator' geweest, en hij had haar meerdere malen opgezocht in haar paleis in Boekarest.32) Men betrad het huis via een grote, marmeren hall, waar het portret van de koningin, gesigneerd en van een opdracht voorzien, op een ezel stond. Langs het trappenhuis met aller lei indrukwekkende familieportretten bereikte de leerling Vogels studeerkamer, een grote kamer met een erker, die uitkeek over de Haagse Statenlaan. Er zijn drie overweldigende dingen in die kamer, schreef in die tijd een journaliste, Hermance Fahrensbach. Dit waren: Vogels schemerlamp, die op een zuil gelijkt uit de decors van het een of andere klassieke drama: de boekenkast die over de geheele breedte van den achterwand als een gotisch kerkraam het effect verstevigt, en het schrijfbureau, dat on gekende afmetingen heeft en toch schier te klein is, afgaande althans op de overlading, die er de sfeer van voortdurenden arbeid schept33) Voor het raam stond een beeld van Napoleon, van massief brons en ivoor, denkend, met de rechterhand in de revers van zijn tenue, en een Boeddhabeeld. Hans Phaff herinnert zich speciaal een grote koperen lessenaar, waar een openge slagen bijbel op lag. Vogel, die overtuigd katholiek was, vertelde dat hij hiervoor dispensatie van de bisschop had gehad.34) In deze indrukwekkende ruimte ontving Vogel zijn timide leerlingen. Gelukkig was hij blijkbaar een behoorlijk peda goog. Hij stelde zijn studenten onmiddellijk op hun gemak. Zijn charme was spreekwoordelijk. Hij gaf zijn leerling een onderwerp op dat deze moest uitwerken; als de tekst naar Vogels zin was, moest Phaff het leren voordragen, met alle modulatie en scandering die in die dagen werd vereist.35) Een ander gevolg van deze lessen was dat zijn ouders met de Vogels bevriend raakten. Vader H.J. Phaff, adjudant van koningin Wilhelmina, had met overste Vogel b.d. namelijk één ding gemeen; beiden hadden de Hoofdcursus in Kam pen bezocht, een geheel andere militaire opleiding dan de deftige Koninklijke Militaire Academie in Breda. In Kam pen begon je als gewoon soldaat. Overdag trainde je met de andere rekruten, en 's avonds studeerde je. Zowel de Vogels als de Phaffs geloofden in deze leerschool, en majoor Phaff meende zelfs dat alle grote mannen uit Kampen kwamen, en citeerde dan Van Heutsz en Colijn. Het duurde niet lang of de Phaffs kwamen op de debat- 150

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1994 | | pagina 150