pen - de kerk zouden bouwen. Kuipers was immers een be langrijke kerkbouwer.49) In de drie grote steden in het wes ten van het land had hij reeds kerken voor de dolerenden gebouwd. In totaal zou Kuipers zo'n vijftig kerken voor ge reformeerde gemeenten bouwen. Patrimonium en de kerkeraad kwamen overeen dat deze zelf de architect zou aanwijzen, maar dat het ontwerpplan aan Patrimonium zou worden voorgelegd om de architectoni sche eenheid van de te ontwerpen kerk met de rest van de bebouwing te waarborgen. In 1924 werden vier architecten voor het maken van een ontwerpplan aangezocht, waaron der Kuipers. Omdat zelfs de laagste inschrijver de kosten van de bouwsom overschreed, verklaarde de kerkeraad de opdracht vervallen. Het kerkbestuur kwam nu in nader con tact met architect B.T. Boeyinga uit Amsterdam. Deze had eerder met drie andere architecten op een reservelijst ge staan, maar mocht nu een ontwerpplan maken. Frappant was dat juist deze architect over veel ervaring met het ontwerpen van tuindorpen beschikte. Boeyinga had in Amsterdam ont werpen gemaakt voor Tuindorp-Oostzaan, Tuindorp-Buik sloot, Tuindorp-Nieuwendam (o.a. het Purmerplein) en Tuindorp-Watergraafsmeer, met als het centrum het be kendste onderdeel Betondorp. Maar buiten het ontwerp voor de Kloppersingelkerk verleende Boeyinga geen verdere me dewerking aan de stedebouwkundige conceptie van de Patri- moniumbuurt. Boeyinga's plan voor een nieuwe gerefor meerde kerk aan de Kloppersingel werd begin februari 1926 goedgekeurd. Een jaar later vond de oplevering plaats.50) Door de vrij ongebruikelijke plattegrond die Boeyinga voor de Kloppersingelkerk gebruikte neemt het complex in de kerkbouw een unieke plaats in. 5" Als grondplan voor zijn kerk koos hij een uit drie beuken bestaande waaiervorm. Daarmee hoopte Boeyinga een bepaald, door hem ontwik keld, ideaal te bereiken en zou dit type 'Boeyingakerk' in de bouwwereld bijna een soortnaam worden. Kenmerkend voor dit type was dat de gemeente rond de kansel, het cen trale punt van de protestantse eredienst, met daarvoor het doopvont en de Avondsmaalstafel werd geplaatst. Deze op zet ging terug op de ideeën van dr. Abraham Kuyper, de lei der van het gereformeerde kerkvolk, de 'kleine luyden De kerk was een typisch voorbeeld van 'Gesamtkunstwerk'. Boeyinga schakelde verschillende kunstenaars bij de kerk bouw in. Zo ontwierp de beeldhouwer Theo van Rijn, overi gens tot ontstemming van velen, 52> bij de ingangen in de vorm van gebeeldhouwde koppen afbeeldingen van be kende personen uit de kerkhistorie. 53) En door Nicolaas 181

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1994 | | pagina 181