Een voorbeeld van een klei
nere toepassing van een
prospect, namelijk op de stede
lijke keuren en ordonnanties
van ca. 1700-1752 naar Izaak
Vincentsz. van der Vinne.
Haarlem is hier vanuit het
noord-oosten afgebeeld.
(Gemeentearchief Haarlem,
topografisch historische atlas)
Steur 16 en 17). Het beeld van de stad verkreeg grote ver
spreiding door opname in verschillende uitgaven in de ze
ventiende eeuw van Daniel Meissner. I4) In de achttiende
eeuw wordt dit prospect nog steeds gebezigd (Van der Steur
18-20). Zeer bekend is het gezicht op Haarlem van Gaspar
Bouttats naar Jan Peeters, dat in 1673 verscheen. Van
Peeters zijn fraaie tekeningen bekend, zodat de onnauwkeu
righeid in het prospect van Haarlem wellicht aan de etser
moet worden verweten.
De marges van topografische kaarten bieden ons dikwijls
kleine prospecten van Haarlem. Het vroegste voorbeeld is
de kaart van Holland van Willem Jansz. Blaeu uit 1604,
waarop Haarlem in de benedenrand staat afgebeeld. '5) Deze
kaarten vonden navolging, onder andere bij Claes Jansz.
Visscher in 1633, waarop Haarlem eveneens voorkomt. De
band tussen schilderkunst en kartografie komt sterk tot uit
drukking in het schilderij van Jan Vermeer, De schilder in
zijn atelier (Kunsthistorisches Museum, Wenen), waarop
een wandkaart is afgebeeld van de Zeventien Provinciën
5
28