7. Gezicht vanaf het Haarlemmermeer op het Zui- der Buitenspaarne. Links het Huis Heemstede, rechts tegen de horizon de Grote- of St. Bavokerk van Haarlem. Grijs gewassen tekening van Cornelis van Noorde. (Gemeentearchief Haarlem, topografisch historische atlas) 8. 't huys te Heemstede, om streeks 1730. Grijs gewassen tekening van Gijsbert Boom kamp. (Gemeentearchief Alk maar) zwaartepunt van de voorstelling, blijkens het onderschrift, op het oude slot (afb. 8). De uitbeelding, hoe primitief in ar tistiek opzicht ook, vertoont in topografisch opzicht duide lijke overeenkomsten met de eerder genoemde tekening van Roghman (afb. 4). De St. Bavokerk op de achtergrond is sterk in het verkort weergegeven en vertoont een niet be staande spits toelopende dakruiter. Het vierde gezicht vanaf de oostkant van het Zuider Buitenspaarne betreft een geëtst titelblad, behorend tot een serie topografische prenten getiteld 'Kennermerlandsche gezichten' (afb. 9). De etsen zijn door een anonieme 18e- eeuwse kunstenaar, waarschijnlijk Hendrik Spilman (1721- 1784), vervaardigd. Op een sterk verweerd monument staan de woorden Kennemer/landsche/gezichten. Het onderschrift luidt: De Mond van 't Sparen 1739. Links van het monu ment bevindt zich een hoge stenen lichttoren op de grens van het Zuider Buitenspaarne en Haarlemmermeer en rechts is het Huis Heemstede met zijn karakteristieke ranke torens boven het geboomte zichtbaar. 51 Bij nadere beschouwing blijkt het oude slot op deze ets evenals op die van Potter niet topografisch correct te zijn weergegeven. Zo hebben beide kunstenaars het driehoekige gedeelte van de oostwand, be horend tot het voorgebouw, om compositorische reden weg gelaten en de oostvleugel naar rechts doorgetrokken en met een trapgevel afgewerkt. Ook laat Potter een vierkante in plaats van een achtkante toren uit het dak omhoog komen. Ondanks de hierboven genoemde afwijkingen in de weer gave van het Huis Heemstede en het overdreven perspectief in de afstand tot de stad Haarlem, mag aan de hand van het getoonde vergelijkingsmateriaal worden geconcludeerd dat het Zuider Buitenspaarne en belendende omgeving naar alle waarschijnlijkheid voor Potters ets model hebben gestaan. Mogelijk is er een verband met het ontstaan van dit Spaarnegezicht en zijn verhuizing (met de trekschuit?) in 1651 van Den Haag naar zijn vroegere woonplaats Amster dam. 6) In Potters oeuvre staat de hier besproken ets, wat betreft de topografische aspecten, niet op zichzelf. Integendeel, het terloops in de aanvang ter sprake gebrachte veestuk 'De stier' vertoont op de achtergrond eveneens topografische elementen, zoals het dorp Rijswijk en het Huis Binckhorst.7) Eerder is opgemerkt dat op drie van de vijf etsen uit Potters paarden-serie realistische Hollandse kerkdorpen op de ach tergrond zijn afgebeeld. Gezien de topografische aspecten van de hierboven behandelde prent moet lokalisering van deze dorpen vooralsnog niet worden uitgesloten. 41

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1994 | | pagina 41