Willem Bauer, foto begin deze eeuw. (Universiteitsbibliotheek Amsterdam, handschriften afdeling) Vanaf '93 vertoont het werk van Bauer een maatschappe lijke betrokkenheid in socialistische en utopistische zin. Per soonlijk hoopt hij in Walden zijn eerste schreden te zetten op de weg van zelfkennis en zelfontwikkeling die hij al een jaar tevoren, in '97, in het tijdschrift Architectura heeft uitgestip peld. Er zal, zegt hij, alleen mooi en goed werk kunnen ge maakt worden door hem die een mooi en goed leven weet te leiden. Als gelukkige bijkomstigheid krijgt hij nu eindelijk ook opdrachten: hutten en kleine landhuizen voor mensen uit de vriendenkring rond zijn broer Marius en Frederik van Eeden. Eenvoud, o die eenvoud! dat spook, die nachtmer rie!, is voor Willem Bauer het geheim van de harmonische schoonheid van dorpshuisjes, landelijke woningen en boerenplaatsen er is smaak in het verdeelen en plaatsen van ramen en deuren, in de eenvoudige hoofdlijnen der ge vels, er is bevalligheid in het aanbrengen van kleuren en dikwijls overdaad in de versiering. In zijn ontwerpen laat hij zich inspireren door Gooi se dagloners woningen en door de blokhut van Thoreau, werk van de Engelse architect Voysey en Noordamerikaanse (houten) villa's. Kleur is bij hem een zelfstandig uitdrukkingsmiddel en bepaalt, in combinatie met de pure vorm, de impressie die een bouwwerk veroor zaakt. Samen met geestverwanten als Lauweriks, De Bazel, Kromhout en Walenkamp, voorstanders van een rationalisti sche bouwtrant, heeft Bauer architectuurgeschiedenis ge schreven. Zijn oeuvre is klein: een tien- tot twintigtal hui zen, deels in het Gooi en deels in Aerdenhout. Toch lijkt het alsof de villabouw in ons land zich zonder zijn tussenkomst in een andere richting zou hebben ontwikkeld. In augustus '98 betrekt Van Eeden zijn half ingegraven en met stro bedekte houten hut. Zijn moeder en een even onre delijke als genereuze patiënte, Bertha Zimmerman (de latere vrouw van Arthur van Schendel), financieren de aanschaf van de grond, het aan de zuidrand van Bussum gelegen land goed Cruysbergen. Om zijn toekomstige kolonie degelijk te kunnen huisvesten, laat hij een van zijn patiëntes in Enge land, bij een militair kampement, naar de ervaringen met houtbouw informeren. Ventilatie onder de houten vloer is noodzakelijk, luidt het antwoord, en dubbele wanden moe ten bescherming bieden tegen kou en vochtigheid. Minder Spartaans wordt het door Bauer ontworpen huis dat even verderop, op hetzelfde landgoed, voor het gezin Van Eeden verrijst. Over deze villa, de Lelie (nu Nieuwe 's-Gravelandseweg 86), schrijft Martha later, in de zomer van 1908 aan Van Eeden: wat het huis en de omgeving 125

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1995 | | pagina 125