landschap: van oorsprong een literair idee; in de zeven- tiende-eeuwse landschapsschilderkunst geassocieerd met de sociale en economische dominantie van het stadsleven over het cultuurlandschap, kreeg door toedoen van kritische oudheidkundigen een zelfstandige betekenis: die van ge schiedenis. In de ogen van Brouërius van Nidek ('Zege- pralent Kennemerlant', 1732) is het niet zozeer Haarlem, dat vol trots zijn bewoners het landschap presenteert, maar is het precies omgekeerd: het landschap voorziet de stad van een fraaie ligging en een strak silhouet. En was het eerst Haar lem, dat door zijn stichting en geschiedenis betekenis gaf aan het omringende landschap, nu was het Kennemerland, dat door zijn unieke combinatie van oudheidkundig land schap - met de ruïnes van Brederode en het Huis ter Cleef- èn van nieuwe natuur in de vorm van vele schitterende buitenplaatsen, de retorische setting van Haarlem bepaalde. Omstreeks 1800 kwam daar nog een dimensie bij. Mede naar aanleiding van de politieke ontwikkelingen rond de Bataafse Republiek en de stichting van het Koninkrijk Hol land presenteerden goed geïnformeerde wandelaars als Loosjes Kennemerland als een 'Hollands Arkadia'(i8o4), als de ware 'lieu de mémoire' van een nieuw ontdekte, na tionale identiteit. Een identificatie tussen geschiedenis en landschap die wederom zo sterk was dat het landschap zelf daardoor veranderde. Elswout, een schitterend buiten in de directe omgeving van Haarlem (Overveen) is één van de eerste voorbeelden waar het geschilderde landschap - als ideale voorstelling van Holland - directe aanleiding is ge worden voor vorm en inrichting van zowel tuin als landschapspark. Erik de Jong heeft in tal van briljante studies laten zien hoe in Elswout aan het eind van de achttiende eeuw een nieuwe tuinstijl werd geïntroduceerd welke in hoge mate was geïn spireerd op de realistische traditie van de zeventiende - eeuwse, Hollandse landschapschilderkunst. In tegenstelling tot de klassieke kunsttheorie die het realistisch landschap als een genre van lagere orde classificeerde, werd de Hollandse pastorale: het milde weidelandschap met vee in een rivier, struikgewas, een kudde schapen, nü gezien als een symbo lisch landschap, rijk aan verwijzingen naar de spreekwoor delijke, Hollandse deugden van oprechtheid en eenvoud. En met die bedoeling werden ook fragmenten uit deze Hol landse idylle als kijkstukjes gemonteerd in de als landschap ontworpen tuin. Maar daar bleef het niet bij. Met name de door Ruysdael geschilderde voorstellingen van zware, schil derachtige bomen, afgewisseld met weilanden met drome-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1995 | | pagina 14