en grafiek, terwijl hij enige jaren later zijn eerste schilders- lessen kreeg bij Henri Boot. Daar raakte hij bevriend met Kees Verwey. Op jeugdige leeftijd trok hij naar Parijs, waar hij woonde bij de schilder Laurens van Kuik. In deze pe riode ontmoette hij Theo van Doesburg, Piet Mondriaan en Zadkine. In 1932 behoorde hij tot de oprichters van de Kennemer Kunstenaars Kring, samen met onder anderen Henri Boot, Gerard Sluyter, Maurits Mok en Kees Verwey. Hij trouwde met de dichteres Hans van Zijl en samen trok ken zij naar Zuid-Frankrijk en later naar Rome. Hans schreef regelmatig in het dagblad De Tijd over haar reisindrukken, terwijl Otto met fraaie pentekeningen voor de illustraties zorgde. In Rome trof Otto zijn vroegere vriend van de Haar lemse kunstnijverheidsschool, Maurits Escher. Het lukte hen in Rome een tentoonstelling te organiseren, die voor wat succes zorgde, maar al snel werd het moeilijk zich zonder voldoende inkomsten - in Rome staande te houden. Weer terug in Haarlem ontmoette Otto de bekende kunst handelaar J.H. de Bois, die geïnteresseerd was in zijn werk, tentoonstellingen organiseerde en regelmatig werk van hem verkocht. Halverwege de jaren dertig heeft het echtpaar De Kat enige tijd in Ukkel gewoond. Otto bezocht de Academie in Brus sel en Hans publiceerde een aantal gedichten in het blad 'Roeping'. Bij het uitbreken van de oorlog keerden zij terug en vestigden zich in Overveen aan het Houtmanpad, waar een vroegere bollenschuur gedeeltelijk als atelier kon wor den gebruikt. Hier hebben zij twintig jaar gewoond. Samen met Kees Verwey nam Otto de Kat in 1946 het initiatief tot het oprichten van de Hollandse Aquarellisten Kring, die nog steeds bestaat. Kunsthandelaar Pieter Leffelaar, gevestigd aan de Wagen weg en later aan de Grote Markt, ontplooide veel activiteiten die zorgden voor een opbloei van het kunstleven in Haarlem. Het werk van Otto de Kat was vaak in Leffelaars expositie ruimten te vinden en hij ontmoette er veel belangrijke kun stenaars. Op initiatief van Leffelaar werden regelmatig bijeenkom sten gehouden met onder meer Mari Andriessen, Godfried Bomans, Kees Verwey, Harry Prenen en Otto en Hans, die leidden tot de oprichting van de bekende sociëteit Teister- bant. Otto de Kat maakte deel uit van het bestuur. Robert Peereboom, die in die artistieke bloeitijd hoofdre dacteur was van het Haarlems Dagblad, trok in 195T Otto de Kat aan als kunstcriticus. In dit vak bleek zijn veelzijdig heid: hij schreef vele, nog steeds zeer lezenswaardige, arti- 239

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1995 | | pagina 239