is Dat zo'n 'heropgericht' begijnhof van de grond kwam was r- grotendeels het werk van pastoor Jan Albert Ban (Haarlem lit 1598-1644 Haarlem). Deze had in Leuven zijn licentiaat in et beide rechten gehaald, was in 1626 door Rome benoemd tot ls protonotarius apostolicus (pauselijk schrijver) en was twee ie jaar later, op dat moment in Haarlem werkzaam als kape- a- laan, binnen het kapittel aldaar gekozen tot kanunnik. Na 'o zijn benoeming tot begijnenvader in 1630 concipieerde hij u- binnen enkele maanden een nieuw handvest voor het hof.23) :d Dat moest het oude van 1356 vervangen, volgens welke er nieuwe begijnen slechts werden toegelaten met consent van et de schepenen. Om zo veel mogelijk aan te sluiten bij de oude h- Haarlemse traditie ondervroeg Ban systematisch nog le- r- vende begijnen en hield van deze 'oral history' protocol, e- Nadat apostolisch vicaris Rovenius Bans concept in 1634 it- had geratificeerd konden weer nieuwe begijnen worden aan- et genomen. Zo overleefde het Haarlems begijnhof de Refor- >n matie, om in het begin van de negentiende eeuw alsnog ten onder te gaan. d- In ons verband is Bans vermelde lidmaatschap van het 'ka le pittel van Haarlem' niet zonder belang. Dit in 1561 ten be- 20) hoeve van de eerste bisschop van Haarlem geïnstalleerde l8 bestuurscollege had, in tegenstelling tot alle vergelijkbare is corporaties in de Noordelijke Nederlanden, de Reformatie in weten te overleven. In 1616 had apostolisch vicaris Rove- s- nius het zelfs officieel erkend als in kerkrechtelijke zin in n- stand gebleven. Dit kapittel beleefde dank zij de energieke n- stuwkracht van de jonge kanunniken Ban en Bugge in de in periode 1628-1636 een opmerkelijke 'tweede jeugd'.24) Een ip der activiteiten was gericht op herstel van het contact met et het kapittel van Sint Baafs te Gent, welke stad binnen het it- vervolg van dit artikel een bijzondere betekenis zal krijgen. >p Aan de stad Gent nu had het in 1995 750-jarige maar qua e- oorsprong toch beduidend jongere Haarlem zijn stads- ij- patroon Bavo ontleend. Een bijzondere relatie van eeuwen er werd echter bruusk afgebroken met de Reformatie, ïn Het initiatief tot herstel van het contact kwam duidelijk van rd de kant van de Haarlemse kanunniken. Dezen hadden in el 1631 juist een eigen 'Haarlemse' heiligenkalender vastge- e- steld met corresponderende liturgische teksten en gezongen Ie missen bij hoogfeesten. 25) De viering van het feest van St. s- Bavo nu wilde men graag uniformeren met die van Gent. er Voor kanunnik Ban, kenner van kerkelijke èn profane mu- in ziek, was bij deze actie een hoofdrol weggelegd. Als oud- ■r- student van Leuven, vriend van Vondel, Huygens en Des cartes bezat hij belangrijke relaties, ook in de Zuidelijke 35

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1995 | | pagina 35