38. lm Lichte Rembrandtsl Das Alte Testament im Goldenen Zeit- altar der niederlandischen Kunst, tentoonstellingscatalogus Westfalisches Landesmuseum Münster (Zwolle 1994). nr. 5 (Lastman) en nr. 6 (Moeyaert), p. 226-227. 39. J.J. Graaf, 'Jan Albert Ban', BBH, 1 (1873) 59. 40. Werken kerken! jy,o jaar begijnhofleven te Genttentoon stellingscatalogus Bijlokemuseum Gent (1984), no. 24, p. 142-143; hier het gegraveerd portret van Van Rijckel uit zijn Vita S. Beggae met een verklaring van het door de Leuvense humanist Erycius Puteanus vervaardigde onderschrift. 41. Van Rijckel, Vita S. Beggae, 319-323. 42. Werken kerken, 22-23. 43. In 1712 werd dit verhaal door een onbekenden Dienaer Godts (waarschijnlijk J. Charles) vrij getrouw naar het Latijn van Van Rijckel in het Nederlands naverteld, maar tevens nogal ingekort. Daarbij moesten met name wat beschouwender pas sages als de mens is een beeld van God en een deel van Hem, sprak Origenes bij Charles het veld ruimen. Kennelijk was diens tekst bedoeld voor vrome leken, en niet (zoals bij Van Rijckel) voor de geletterde geestelijkheid, zie D.J. Stracke S.J., 'De xxiv uren der Passie ons Heeren', Ons geestelijk erf, 18 (1944) 142-143. De voornaamste bron uit Origenes (ca. 184- ca. 253) lijkt hier zijn verhandeling over de 'eerste vier principes' Peri Archon (met name boek 11,6:3, en boek iv, 4:9/ 10). Vriendelijke mededeling van de heer R. Schipper, Utrecht. 44. Zie noot 28; het door de auteur vertaalde tekstgedeelte luidt in het origineel: Quod ubi flammato corde ruminavit altius in pectus demisit, surrexit, perrexitque ad Ecclesiam, querelas pias depositura secus pedes Crucifixi, cujus praesentia plurimum ajficiebatureratque primum ejus asylum. Ut sunt igitur humana ingenia, de facilitate mentis suae divinitatem aestimare solita, sic fuit hujus virginis facilitas ac compositio religiosa, simplicitate morum ornata, praesentissimum blandimentum, illex divini responsi, quo dignatus est earn ipse, cujus deliciae sunt esse cum filiis hominum. Cum ergo oculis vultu nonnihil sublachrymante conqueri coepisset Crucifixo, quod sola moerens viveret, sicut nycticorax in domicilio, nullis festis aut conviviis Celebris, respondit ei (mirabile dictu) cruci affixa majestas; Vade, inquit die magnae Magistrae, ut te hodie hospitio tectoque refoveat. Ad quod illa, Domine, inquit, non credet mihi. Et Dominus rursus ad illam: Hoe tibi geminum erit signum, quod miserim te. Die illi: Psalterium statum precum pensum nondum esse persolutum. Deinde laneam interulam, quam eras induere parabat dissutam fuisse, sed manu matris meae resarcitam, ac ruhricato filo insignitam. 45. J.J. Graaf, 'Tabula Chronologica episcopatus et ecclesiae cathedralis Harlemensis', bbh, i (1873) 347.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1995 | | pagina 48