49 46. Irene van Thiel-Stroman, biografie Maria de Grebber, in: Judith Leyster, catalogus Frans Halsmuseum Haarlem/ Worcester Art Museum (1993) 228 (Nederlandse editie); uit de biografie blijkt dat bij het opmaken van het huwelijks contract van Wouter de Wolff en Maria de Grebber (zuster van Pieter de Grebber) op 8 juli 1629 Jan Albert Ban een van beide getuigen van de bruid was; vermelde catalogus bevat van dezelfde auteur een uitgebreide biografie van Pieter de Grebber (220-221 47. Gonnet, 'Het Beggijnhof', 627. 48. Transporten Haarlem reg. T. 402 fol. 197V. Archiefnotitie van dr. A. Bredius, rkd Den Haag, map Pieter de Grebber. 49. Marten Jan Bok, 'Familie, vrienden en opdrachtgevers', in: Jacob van Campen (Het klassieke ideaal in de Gouden Eeuw (Amsterdam 1995) 44-45. 50. Pieter de Grebber stond op de volgende dagen getuige bij hu welijken op het begijnhof: 1629: 11 oktober; 1630: 28 april; 1631: 20 maart; 1636: 13 november; 1637: 13 april, 5 juli, 6 december; 1638: 24 januari, 7 november, 30 november, 30 december; 1640: 16 januari, 29 januari, 29 april; 1641: 16 juni; 1642: 9 mei, 9 juli, 27 juli; 1643: 15 mei, 18 mei; 1644: 17 april, 29 mei (2x); 1646: 27 december; 1647: 2 juni; Gemeentearchief Haarlem, Archieven afkomstig van het Bis dom Haarlem (r.k.), vroegste huwelijksregister statie begijnhof. 51. Bredius, 'Memoriaal, Haarlem' in: Künstler Inventare. Urkunden zur Geschichte der Hoüdndischen Kunst des XVlten XVllten undXVlllten Jahrhunderts (dl. i;Den Haag 1921) 49. 52. Dirkse, 'Pieter de Grebber', 121-123. 53. Pieter J.J. van Thiel, 'Catholic elements in seventeenth- century Dutch painting, apropos of a children's portrait by Thomas de Keyser', Simiolus, 20 (1990/1991), nr. 1, p. 55 (noot 73); hier een lijst van ca. 50 katholieke Haarlemse kun stenaars uit de zeventiende eeuw. 54. Albert Blankert, Ferdinand Bol (Doornspijk 1982) 34-36. 55. P.J.J. van Thiel, 'De Grebbers regels van de kunst', Oud Hol land, 80 (1965) 131. 56. Jacques Foucart wees als eerste op de 'Rembrandt-kant' van Pieter de Grebber in Tableaux flamands et hollandais du Musée des Beaux-Arts de Quimper', catalogus Institut Néerlandais Parijs (1987) 27; dezelfde opvatting werd vrijwel terzelfdertijd geuit door Petra ten Doesschate-Chu in lm Lichte Hollands, catalogus Kunstmuseum Basel (1987) 126. 57. Een voorbeeld van een directe ontlening van een Rembrandt- ets uit 1631 door De Grebber in: P. Dirkse, 'De berouwvolle David krijgt de keuze uit drie plagenJaarverslag Vereniging Rembrandt 1986, 68. 58. Schatten der begijnhoven, catalogus Museum voor Schone Kunsten Gent (1961) no. 205, p. 85-86. 59. Werken en kerken, no. 17, p. 137-138. 60. Graaf,'Jan Albert Ban', 67-69.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1995 | | pagina 49