tief voor het kunstenaarschap, nam les bij de toen al legendarische H.F.
Boot en bezocht gedurende een paar maanden de akademie voor beel
dende kunsten te Antwerpen.
Aanvankelijk was hij schilder. Zijn werk werd in de kritiek van meet af
aan gewaardeerd om de indringende menselijkheid. Vanaf 1955 ging hij
beeldhouwen en schiep in de volgende veertig jaar als autodidact een groot
en indrukwekkend oeuvre.
Piet van Heerden gold ondanks zijn bescheidenheid als een bekende en
ook geliefde figuur in het Haarlemse kunstleven. Hij was lid van Kunst Zij
Ons Doel en De Acht. Vriendschappelijk was zijn omgang met collega's als
Frans Verpoorten, Frans Funke, Roelof Klein, Poppe Damave en Wim
Steyn. Vooral deze laatste beschouwde hij als zijn grote inspirator. Samen
met onder anderen Mari Andriessen, Kees Verwey en Anton Heyboer
maakte hij deel uit van De Groep. Hij was een geziene verschijning in So
ciëteit Teisterbant, waar hij kampioen biljarten werd. Hoewel hij zich door
gaans onopvallend gedroeg, trok hij tijdens feesten de aandacht door zijn
geïnspireerde en uitbundige manier van dansen.
In 1951 was hij getrouwd met de beeldend kunstenares Corrie Wortel. Uit
het huwelijk dat acht jaar stand hield, werden twee dochters geboren. In de
laatste jaren van zijn leven had hij een stabiele relatie met de beeldhouw
ster Fem Zwaag.
Piet van Heerden heeft aan vele groepstentoonstellingen deelgenomen
en talloos zijn vanaf 1955 de eenmansexposities in het hele land, waarvan de
eerste plaatsvond in de Vishal. Verschillende gemeenten hebben zijn beel
den aangekocht. Ze zijn onder andere te zien in Haarlem, Heemskerk,
Bloemendaal en Alphen aan de Rijn. In zijn plastiek is hij altijd trouw ge
bleven aan de figuratie. Subtiel, ingetogen en van een grote technische
verfijning zijn vooral de vele kleine liggende en zittende vrouwenfiguren, in
hun geheimzinnige intimiteit onmiddellijk herkenbaar als werk van Van
Heerden. Befaamd bij collega's en kenners is het patina van zijn sculpturen.
Mensen, kinderen, dieren, het waren de onderwerpen waar Van Heerdens
kracht lag. het is een tedere en intense kracht, die aan al zijn werk, ook als
het van geringe afmeting is, een zeldzame monumentaliteit verleent.
ED LEEFLAND
NECROLOGIEËN