HBS-b komt, is de vroegere 'School nr. 3' aan de Parklaan, thans bekend als 'Kantoortijdenschool'.151 Hoewel geringer van omvang en soberder van uit werking doet genoeg in dit gebouw (gerealiseerd in 1912) aan de hbs aan de Oude Zijlvest denken. Verwezen kan worden naar de hoofdopzet van een langsgevel met puntige geveltoppen (in dit geval tuitgevels), de afwisseling van baksteen en natuursteen en details als de ontlastingsbogen boven de ramen. Het meest karakteristieke element is de omlijsting van de hoofden tree, compleet met Ionische pilasters, hoofdgestel en bovenlicht, gevat in een aedicula (driehoekige bekroning). Dumont kon dit motief rechtstreeks -100- ontlenen aan de ingangspartijen en poortjes van monumentale bouwwer ken uit de zeventiende eeuw. Dankzij de stijlvolle opzet vormt de voorgevel van dit gebouw - dat nabij een oudere school aan de Friese Varkensmarkt ontworpen door Jacques Leijh (1892) staat - een waardige afsluiting van de Parklaan. Kortom, Dumont lijkt zijn ontwerpkeuzes uit praktische overwegingen te hebben gebaseerd op de situering, het soort onderwijs en het beschikbare budget; wat overigens voor de meeste architecten gebruikelijk was èn is. Net als bij zijn andere schoolgebouwen blijkt uit de HBS-b, niettegen staande de pittoreske details, Dumonts voorkeur voor een heldere groepe ring van bouwvolumes en een onnadrukkelijk 'eerlijke' behandeling van materialen en constructies. De architect-directeur van Openbare Werken liet zich met andere woorden meedrijven met de hoofdstroom in de bouw kunst van zijn tijd. Het waren de nadagen van stijlnavolging, van historiserend bouwen, weldra zou de architectuur worden opengebroken door een generatie vernieuwende architecten die op zoek gingen naar radi caal andere manieren van ontwerpen. Maar dat kon Dumont toen nog niet weten. Over de toegepaste bouwconstructie moet nog het volgende gezegd wor den. De ijzeren kolommen en i-balken in de centrale hal en de vrijliggende ijzeren T-balken in het hoofdtrappenhuis zijn indrukwekkende voorbeel den van eigentijdse constructiemethoden, zoals die nog maar zelden in ge bouwen van deze ouderdom aangetroffen worden. Dumont toont zich in het gebruik ervan een architect die gevoelig is voor de bouwtechnische mogelijkheden van deze moderne ijzerconstructies. Of de beslissing om ze zichtbaar te laten werd genomen uit - al weer - kostenbesparende overwe gingen, of omdat Dumont, het rationalisme van Berlage indachtig, ons wilde laten zien hoe het gebouw van binnen in elkaar zit, zullen we waar schijnlijk nooit te weten komen. Intrigerend is het hoe dan ook. Haerlem Jaarboek 1997

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1997 | | pagina 100